View Single Post
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du har selvfølgelig helt rett, og kun idioter vil si seg uenig... i prinsippet. I en perfekt verden bør både kvinner og menn og alt imellom slippe å måtte forholde seg til nedsettende kommentarer. Men (dessverre) er sjargongen på sånne arbeidsplasser ofte nedsettende. Jeg er ikke så veldig høy, så jeg får ofte kommentarer som går på det. En annen stammer, så han får masse tyn for dét. Trådstarter er kvinne og må nok regne med at hun vil få kommentarer som går på på nettopp dét. Du ser gjerne at fellesnevneren her er at alt er ting man ikke kan gjøre noe med.

Kibue kan selvfølgelig ta "drittsleningen" personlig, klage til kapteinen og sørge for at resten av gjengen ikke tyner henne for at hun er kvinne. Men hvor populært tror du det er at en førstereis foretar seg et slikt stunt? Tror du hun får være med neste tur?

Det er noen arbeidsplasser hvor man fortsatt henger igjen i tiden lenge, lenge før #MeToo og krenkelseshysteriet for alvor tok av. Det er pinlig og lavpannet, men det er realiteten. En fiskebåt vil naturlig All ære til Kibue hvis hun virkelig gidder å ta kampen mot dette, og det attpåtil som skårunge. Personlig hadde nok jeg passet på å huske at slengbemerkningene er hverken personlig eller ondsinnet for så i bite det i meg. Så lenge man skjøtter sitt arbeid og er snill og grei, så vil man med tid vinne respekt.

Og etterhvert som man fortsetter å være et respektert medlem av kollegialet, ja da kan man eventuelt ta kampen. Men når man når det punktet har man insett en ting eller to, og da er det slettens ikke sikkert man vil ha det på noen annen måte likevel
Vis hele sitatet...
Jeg tok jo forbehold om hvilke typer kommentarer det var snakk om, og presiserte at ts ikke bør forventes å takle verre ting enn en mann forventes å takle, som for eksempel det som sikkert er godlynt erting av skårunger.

Eksempelet fra artikkelen som var delt her var at de ble kalt sjarkhorer. Selv har jeg blitt truet (godlynt, må vite) med voldtekt på min tidligere arbeidsplass. Så kan jo du godt kalle det krenkelseshysteri, men min erfaring er at om du ikke setter foten ned, så blir det verre. Jepp, verre enn å bli holdt fast og truet med voldtekt. På jobb. Sikkert mye det samme UAnonym opplever på gamlehjemmet til daglig. Du kan godt latterliggjøre #metoo alt du vil, men da er du en del av problemet.

19-åringen i artikkelen som tar opp dette er faen meg beintøff. Om hun blir mislikt av noen steinaldermenn etter det så overlever hun det sikkert. Jeg tror de fleste menn stiller seg bak henne når de blir gjort oppmerksom på omfanget av problemet.

Folk som står opp mot drittkultur er de som driver verden fremover. Og det går heldigvis fremover, så da kan vi heller leve med at noen av dere ser på oss som hysteriske.
Sist endret av *pi; 29. desember 2019 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.