View Single Post
Fiskebåt har jeg ikke vært på, men har noe erfaring fra maskuline miljøer eller hva man skal kalle det.

Først må jeg si at selv om sjargongen kan være temmelig teit så er det ikke sikkert holdningene egentlig er så ille. Det arbeidsstedet jeg har opplevd desidert mest seksuell trakassering, var et yrke med overvekt av kvinner, og med godt utdannede folk med riktige holdninger i alle samtaler. Opplever du det, vil jeg råde deg til å være veldig tydelig fra første stund om hvor grensene dine går. Ikke hissig eller sur nødvendigvis, men si tydelig fra at du ikke ønsker dette på arbeidsplassen din. Blir du flau eller prøver å passe inn ved å le av ting du egentlig ikke vil le av, så skal jeg love deg at de kommer til å pushe grensene. Men som sagt, dette er ikke et problem begrenset til "machomiljøer", og de fleste menn driver ikke med sånt.

Jeg synes oftere det er i akademiske sammenhenger at jeg føler jeg må bevise mer for å bli respektert. På mer praktiske områder blir de tvert imot oppriktig imponert om jeg klarer å rygge med tilhenger. Stort sett har ærlige arbeidsfolk respekt for folk som står på, er pålitelige og gjør jobben sin. Ute på havet er man jo avhengig av hverandres innsats, så jeg vil tro det er veien til å bli respektert.

Jeg synes absolutt du skal gjøre det om du har lyst. Mest sannsynlig går det helt fint, og blir det vanskelig så er jo det også en erfaring. Dårlig arbeidsmiljø kan du risikere overalt.

Å kontakte hun fiskeren er en veldig god ide, hun har sikkert mer "bransjespesifikke" råd til deg. Det går kanskje an å ta en prat med kapteinen også på forhånd, så du føler du har en alliert om noe skulle bli ubehagelig.

Skitt fiske, da!
Sist endret av *pi; 27. desember 2019 kl. 23:50.