View Single Post
Sitat av MVPCLIPS Vis innlegg
Jeg prøver ikke å beskytte drittsekker og sosiopater, men jeg prøver å hjelpe TS med å forstå hvorfor kameraten hans virker litt røff i kantene.

Jeg har hatt venner som har blitt utstøtt fordi de virker aggressive og voldelige i ungdomsårene, til man ser de vokser opp til å bli skikkelig folk, fordi de aldri har vært bortskjemte og ofte kom fra rare hjem uten trygghet å ta tak i når den trenger det.

Prøver bare å si at man bør tenke to ganger før man kutter venner for smålige grunner som dette. For jeg er sikker på at denne "sosiopaten" hadde gått amok hvis noen fra utsiden hadde kødda med deg fordi du er barndomsvennen som betyr mye for han.
Vis hele sitatet...

Vi er ikke så uenig likevel.

Det er ikke umulig at kompisen kan være utsatt for omsorgssvikt i barndommen og dermed ikke har lært seg å sette grenser av foreldrene.

Folk får ofte ptsd av en utrygg oppvekst, og har lært alle de negative trekkene hos sine foreldre, noe som fort ofte forveksles med forskjellige personlighetsforstyrrelser, men egentlig er ptsd eller c-ptsd. Nå sier jeg ikke at Kurt har hatt det slik men det virker ikke helt usannsynlig.

Siden jeg ikke kjenner denne Kurt er det litt vanskelig for meg å si hvilken vei det bærer med han.

Han kan, som du sier, muligens "vokse seg ut av problemene. Eller aldri gjøre det. Og forbli en plageånd. Det kan vippe begge veier tror jeg.

Så bør også TS ta litt selvkritikk for at han ikke har snakket åpent om dette til Kurt, og har latt følelsene hope seg opp istedet. Til hans forsvar skjønner jeg at det er vanskelig men slike samtaler er uansett veldig viktig å ta opp med en gang, ellers eskalerer alt og plutselig blir en fjær til fem høns. Slik vi har lest her.

Kan være at Kurt har hatt dårlig oppdragelse og vært neglisjert og derfor oppfører seg slikt. Det har du rett i. På den annen side er det ikke helt sikkert han blir frisk.

Av og til ganger blir sånne personer som foreldrene. Noen ganger til og med verre.

Mens andre blir den rake motsetning.

Får vel håpe sistnevnte er tilfellet her. (Om han har hatt en dårlig oppvekst vel og merke).