View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, de sier så, men hva tror du ville skjedd om medlemstallet til Dnk ble halvert, tror du likevel de ville fått den samme økonomiske støtten?
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke, og jeg har brukt akkurat det samme argumentet en rekke ganger. Men det jeg svarte på var hvorfor den katolske kirken blir straffet, men ikke Dnk. Og grunnen til det er enkel: Den katolske kirken oppnår umiddelbar urettmessig berikelse av å melde inn intetanende medlemmer, og får dermed penger fra statskassen som dagens økonomiske modell ikke legger opp til at de skal ha. Det er altså en åpenbar form for svindel. Når Dnk melder inn intetanende personer, medfører ikke det en økning i utbetalinger til dem selv. Det medfører kun et bidrag til å opprettholde den økonomiske modellen som allerede eksisterer. Dnk opptrer altså umoralsk, og de opptrer på en måte som på lang sikt i prinsippet kan ha økonomiske konsekvenser, men det er ikke å anse som svindel i juridisk forstand.

I tillegg kan nok Dnk sin dårlige praksis delvis skyldes på uansvarlighet og manglende incentiver for å rydde opp i egne systemer og metoder, men det er lite som tyder på at dette er en bevisst strategi for langsiktig økonomisk berikelse fra kirkens side. Den katolske kirke derimot, ser ut til å målrettet og bevisst ha forsøkt å svindle til seg penger de vet de ikke skal ha. Så enn hvor mye jeg misliker Dnk sin slepphendte praksis og hovne arroganse, vil jeg si at den katolske kirken her har opptrådt både juridisk og moralsk sett verre.