View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ok, da er vi klare for et nytt kapittel i Utmelding.no-saken som herjet media i september/oktober:
TV2 / NRK / Vårt Land / Aftenbladet

Historien hittil

For de som ikke kjenner den, her er historien: I september 2014 utviklet jeg Utmelding.no. På nettstedet kunne nordmenn for første gang melde seg elektronisk ut av Den norske kirken ved å fylle ut et skjema. Responsen lot ikke vente på seg og i løpet av bare to uker benyttet over 5.000 nordmenn muligheten til å melde seg ut av kirken. (FVN.no rapporterte i januar om rekordmange utmeldinger - hele 11.200 - fra kirken i 2014 - her hadde nok Utmelding.no litt å si)

Det tok ikke lang tid før Kulturdepartementet gikk ut og fastslo at utmeldingene ikke var gyldige fordi de manglet signatur. Selv da jeg forsøkte å bøte på problemet ved å innføre elektronisk underskrift møtte jeg veggen: Kulturdepartementet uttalte at det var opp til kirken om de ville akseptere denne underskriften. Dette gjorde ikke kirken; de ville kun godta “scannede” underskrifter - ikke elektronisk genererte signaturer, slik Utmelding.no tilbød. I en artikkel publisert på NRK.no gikk ledende jurister ved Universitetet i Oslo gikk ut og kritiserte kirkens avgjørelse, samtidig som Datatilsynet støttet meg og sa at de ikke kunne se at jeg gjorde noe ulovlig.

Samtidig uttalte Kulturdepartementet at kirken måtte godta scannede utmeldinger sendt per epost til Kirkerådet - x en slags mellomløsning frem til en fullgod elektronisk løsning kan tilbys av kirken selv en gang i løpet av de kommende årene.

Dette ville imidlertid ikke jeg vente på, og nå er resultatet av flere månders arbeid her - Utmelding.no-appen. Denne tilfredsstiller etter mitt skjønn alle krav Kulturdepartementet har satt til utmeldinger fra Den norske kirken:

Kulturdepartementet har tidligere uttalt at det er to premisser for utmelding av Den norske kirken: Utmeldingen må være undertegnet og “scannet inn”. Samtidig har de sagt at kirken må godta utmeldinger på epost sendt til Kirkerådet. Appen vi har utviklet tilfredsstiller alle disse kravene.

Hvordan fungerer appen?

Appen fungerer ved at brukeren blir bedt om å finne frem penn og papir. Deretter forteller vi ham hva som må skrives på et stykke papir for at utmeldingen skal være gyldig. Dette inkluderer blant annet hans navn, adresse og underskrift. I neste steg av prosessen tar brukeren et bilde av papiret. Appen genererer deretter en PDFx-fil av det innskannede bildet som blir sendt på brukerens vegne til Kirkerådet.

Hva kan du gjøre?

Ta et standpunkt til om du ønsker å være registrert hos kirken. Hvis du allerede har meldt deg ut, så skader det ikke å sende en ny utmelding - det kan nemlig godt tenkes at kirken "ved feil" har meldt deg inn igjen (etter at vi lanserte Utmelding.no-nettstedet har vi fått hundrevis av eposter fra mennesker som "ved feil" er blitt meldt inn igjen).

Last ned appen til Android eller iPhone:
Android
iPhone
(eller bare søk etter "Utmelding.no" i din appstore)

Jeg setter veldig pris på om du anmelder appen i din Appstore - desto flere positive anmeldelser, desto flere downloads - og desto flere downloads, desto større relevans vil Utmelding.no-prosjektet få