Tråd: Groguide
View Single Post
LoveToGrow's Avatar
Trådstarter
755
Sitat av Ftnfw
Ang stikklinger og morsplanter.
Har tenkt en del på dette, men bruker frø til plante metoden hver gang.
Hva er fordelene med og ta stikklinger? Jeg vet jo at planten blir lik som planten den ble tatt ifra, men tar det kortere tid fra stikkling - høst, enn fra frø - høst?

Det høres ut som litt mye styr med morplanter og stikklinger. Jeg har bare en homebox med 400w MH til vekst, og 400w HPS til blomst. Jeg bytter bare ut MH pæra til HPS pæra når jeg setter plantene til 12/12t lys. Ettersom jeg har hørt, så må jo morplante ha 18-24t lys, og det samme med stikklinger, men hvordan lys er best? MH kanskje?

Må jeg ikke ha to helt nye homeboxer hvis jeg skal bruke stikklinger og morplante? Kan jo ikke bruke homeboxen som jeg har nå, for den står det jo planter i. Og jeg kan vell ikke bruke en og samme homebox for morplante og stikklinger? Har hørt at anbefalt avstand, i cm, fra stikkling og lampe er forskjellig fra morplante og lampe. Og morplanten er jo høyere enn de små stikklingene, så da vil vel ikke stikklingene få nok lys, og hvis jeg skal senke lampa, blir vell bare morplanten svidd.
Vis hele sitatet...
Du trenger kun en homebox/skap eller lignende. Cuttingbox er jo også tilgjengelig.

Om du hadde hatt et skap/box til ville du som sagt hatt muligheten til å ha både mødre og stiklinger i det, slik at hele prosessen hadde gått fortere, men hadde du hatt en box til ville du også ha hatt muligheten til å starte frøene dine en måned før de andre plantene var ferdig og dermed vil både "stikling-systemet" og "frø-systemet" gå like raskt. Faktisk tror jeg det vil gå raskest med frø for de kan du sette i jord når som helst og kommer etter 2-4 dager, og er fantastisk raske i veggfasen.
Om stiklingene dine skulle bli spist opp av pus vil det gå hvertfall 10-20 dager før nye stiklinger har fått røtter.

Men det er fortsatt mange gode grunner til å bruke "stikling-systemet" kontra "frø-systemet" Kan jo nevne noen:

Når du har vokst en plante stor nok til å ta det dobbelte antall stiklinger, (minimum) eller mer, kan du la disse vokse seg store nok til å settes i blomst, merke pottene og ta nye stiklinger fra hver plante(noen få stykker) og blomstre resten av planten. Videre kan du føre logg på hvordan plantene dine vokser, hvilke individer som har de kvalitetene du liker, som effekt, lukt, mengde, lys, vann, næring osv.

Da vil du etterhvert komme opp med spørsmål som: Hvordan var tørkeprosessen? Hvordan brant den i vannpipa/johannen? Hvilke individer ble først ferdig? Hadde disse individene større masse, men mindre effekt? Samme gjør du med stiklingene som du tok. Hvilke fikk først rot? Hvilke fikk rot i bare vann? Trenger jeg virkelig hormonpulver når jeg setter stiklinger?(Her er svaret forøvrig nei) Hvilke individer klarte seg best uten hormonpulver?

Så er det bare for den enkelte å finne sine kvaliteter og avle det sakte men sikkert frem.

Et godt eksempel er en plante som har 3 blader og 3 sideskudd pr. plan på planten, denne planten vil produsere en tredjedel så mye som en annen cannabis plante med standard to bladsett pr. plan på planten. Hadde jeg ikke kunne tatt stiklinger ville jeg mistet denne egenskapen. (Det hadde vært krise mann!!)

Du vil hele tiden forbedre plantene dine med å velge de beste og raskeste individene uten å fjerne noe genetiske trekk. En annen ting er all den plassen og lyset, jorden og næringene disse hannplantene tar før de blir store nok til å kjønnsdetermes.

Så lenge du vet hva den ene stiklingen trenger og de får samme miljø vil du vite hva alle plantene dine trenger. Jeg mener frø er ganske like, men hva de trenger, hvordan de vokser o.l er aldri identisk, men stiklinger vil trenge det samme, alle plantene vil være like høye, noe som gjør at lys-intensiteten vil bli jevnere fordelt på plantene, trenge samme mengden vann og gjødsel, samme mengde lys og luft, også smak og effekt vil være den samme hos alle plantene dine, du vil vite nøyaktig ut fra 1 plante hvor mye plass plantene trenger og tar, og ikke minst hva du kan forvente å høste, Ja til og med hvor motstandsdyktige de er mot skadedyr. Igjen så gjelder dette kun så lenge plantene får de samme forholdene.

Det stemmer at en MH ville nok vært det beste utgangspunktet for morplanter, men stiklinger vil mest sannsynlig dø av dette intense lyset, pluss en morplante har ikke behovet for optimale forhold, da det endelige resutatet ikke blir større, bare selve vegetasjonsfasen går fortere med en MH kontra vanlig lysstoffrør, men den tiden og mer ville du ha spart inn på å ha klare stiklinger til hver runde med blomstring, homeboxen din vil være kontinuerlig i blomst og du vil høste hver 2 måned om du har en Indica strain.
Sist endret av LoveToGrow; 28. mai 2008 kl. 15:44.