View Single Post
I see you...
NAPse's Avatar
380
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jeg har hatt godt nytte av det, dessuten slipper jeg kilovis med verktøy i bilen til enhver tid. Jeg mener det er ikke ment som en erstatning til ordentlig verkøy, men mer som et verktøy man bruker hvis man trenger å fikse noe der og da, og formålet passer. Verktøy blir ALDRI bedre enn brukeren selv, og mishandler man et verktøy vil det eventuelt gå i stykker. Har sett noen som har brukt leatherman til å kappe inntakskabel til hus for eksempel, det sier seg selv at hvis man mishandler noe så grovt går ting i stykker til slutt.
Vis hele sitatet...
Som håndtverker må jeg si meg enig med vidarlo her. Rett verktøy er halve jobben. Multiverktøy er aldri rett verktøy.
Det finnes simple batteridriller med slag. De fungerer ikke som slagdrill i noe annet enn porøse lekablokker og borr med dimensjon over 5.5mm. Derfor bruker man rett drill til rett jobb. Skal man kjerneborre leier man inn rett verktøy. Og gjerne borret og mannen med kompetanse til jobben.

Joda du kan skru ut en skrue med en letherman, men med den logikken så kan man jo slå inn spiker med en tung stein også. Dersom steinen er litt skarp på en kant kan den brukes som kniv også, altså et multiverktøy.

Forøvrig har jeg jobba på et gammelt skip fra forsvaret hvor alle får utdelt en letherman, og har aldri vært borti så mange skruer som må borres opp og dras ut med grisepikk. Jeg fikk også utdelt letherman her, men dersom jeg visste hva jobben gikk ut på stakk jeg innom lageret vårt for å hente rett verktøy til rett jobb.

hvis man er såpass kronidiot at man flasher kniven man har på seg til enhver man møter, så vil den personen gjøre det uansett om bladet er festet til et multiverktøy eller et treskaft. De blir heldigvis tatt ganske hardt av onkel blå til slutt
Vis hele sitatet...
Dette føler jeg er litt utenom diskusjonen. Jeg har båret verktøy som har langt større skadepotensiale enn et multiverktøy. Også i byen. Det er generelt null problem, og lette å forklare med mindre du er på fylla med morakniven klokka 03:25 en fredagskveld.
Men jeg forsøkte likevel å legge fra meg det meste før jeg reiser hjem. Men da mest fordi jeg har hatt kollegaer som har blitt rana av desperate mennesker med sin egen kniv.

Når alt dette er sagt så må jeg påpeke at for en person som skrur inn/ut en skrue og bruker kniven til å åpne pappesker to ganger i måneden er nok et multiverktøy et ypperlig produkt. Jeg har ikke noe i mot de og eier selv et slikt multiverktøy, men ville aldri tatt det med meg på jobb.
Av samme grunn er en CoTech batteridrill helt OK for en som har den på hytta og bruker den to ganger i året, men for en som trenger batteridrill daglig går man for kvalitetsverktøy.