View Single Post
Jeg har for det meste holdt meg til tre design. Det første er den klassiske Swiss Army fra Victorinox som har vært på nøkkelknippet mitt siden jeg var seks år gammel. Jeg var MacGyverfan, mora mi var på tur i Sveits og hun kjøpte med en litt smalere variant av Mac'ern sin ikoniske følgesvenn. Jeg fikk også noen større knockoffs opp gjennom årene, men de falt fra hverandre etter kort tids bruk. Victorinoxen viste seg å være en trofast venn som overlevde alt jeg utsatte den for, og det var i grunn en hel del. Denne lille saken har reddet meg ut av flere leie kniper, og jeg bruker den fortsatt innimellom når det passer seg. Men den er litt liten og sparsomt utstyrt, så bortsett fra pinsetten og skalpellen er det få av verktøyene på den som er spesielt praktiske. Siden slutten av tenårene begynte jeg også å supplere den med en leatherman fullsize - tror det er det de heter? Et ganske datert design der du må åpne tanga for å flippe ut verktøyene og hvor alt går i lås hvis du åpner alle samtidig. Forferdelig upraktisk, men de hadde mye mer utstyr enn den lille lommekniven og de var gratis: Faren min fikk tak i en hel eske som var ment å være fancy promogaver for et velrennomert selskap, men uheldigvis var firmanavnet stavet feil i graveringsprosessen og de kunne derfor ikke brukes. Nei, jeg kødder ikke og nei, det var ikke gravørens skyld - det var firmaet som hadde prestert å stave sitt eget navn feil i bestillinga. Disse verktøyene var definitivt ekte vare, men jeg har likevel slitt ut i alle fall tre av de. Det er imidlertid veldig mye bedre enn ingenting, så jeg har plassert de jeg har igjen på strategiske steder - i bilen, i tursekken, osv. - men det er ikke disse jeg foretrekker som daglig verktøy. Min soleklare favoritt er Victorinoxen jeg rappa med meg fra førstegangstjenesten. Den har verktøyene på utsiden, hvilket var en oppgradering fra leathermanene, og den greia er uslitelig. Den har definitivt fått litt patina, ja. Beltehylstrene er forbruksvare. Og det hender den trenger litt stell og omsorg når verktøyene sitter for hardt. Men bortsett fra det? Altså: Hvis jeg dro tilbake i til kambrium og mistet den på sjøen mens jeg dissekerte en trilobitt, og den så ble funnet i kalkstein av paleontologer på fossiljakt i dag, så ville den vært akkurat like fin. De som prediker at Leatherman tåler mer en Victorinox kan ta seg et seriøst stev, for det bare pisspreik - men en forferdelig populær oppfatning blant amerikanske survivalfans. En legitim innvending er at du trenger to hender for å bruke den: Du kan ikke flippe ut verktøy med én hånd. For meg er ikke dette et problem, sånn siden jeg på jobb svært sjelden henger opp-ned i ei radiomast ute på sjøen i storm og forsøker å reparere radarutstyret mens jeg blir angrepet av vårkåte måker. For de som har slike jobber ser jeg imidlertid at noe litt mer moderne kanskje er på sin plass.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. januar 2021 kl. 11:00.