View Single Post
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvordan gjør du det når du potter om?
Vis hele sitatet...
Gjorde det enkelt og greit her, løftet opp kaktusene fra pottene (ikke veldig mye røtter som holder igjen når de er så små så dette er ikke noe problem). Og gravde de godt ned i større potter. Ikke vet jeg om dette er god teknikk, men det ser ut å ha fungert så langt.

Sitat av nZaal Vis innlegg
Wow! Herlig å se at kaktusene dine trives! Kudos!!
Den største er jo nesten klar til å bli ofret... hehe.. Bare la lederste del av den stå igjen så kommer det nye skudd relativt fort!
Jeg måtte gi bort alle mine når jeg "rømte" landet.. En del som ikke overlevde, men så vidt jeg vet så lever den eldste peyoten enda!
Vis hele sitatet...
Takk, takk! Blir nok ikke noe ofring. Gøy å se at ting gror, og da er jo San pedro ideelt som vokser såpass "fort" i forhold til mye annet

Sitat av bocca Vis innlegg
Kult prosjekt!
Frister å gjøre noe lignende. Er det strengt tatt lovlig? Planter med meskalininnhold er jo forbudt etter narkotikaforskriften? Er det er spesialtilfelle for kaktusene?

Hvor mange timer om dagen må du bruke 400W lampen? Blir fort noen strømkroner over årene.
Vis hele sitatet...
Er ganske så sikker på at det ikke er ulovlig å dyrke så lenge det kun er for pynt. Hvis det ikke har vært lovendringer nå i det siste da. "Opiumsvalmuer" er jo f.eks. fullt lovlig å dyrke i Norge og frø selges tom. på Plantasjen.

Satser på å ikke bruke lampa mer enn 10 timer i døgnet, muligens supplere med noe svakere for å få noen ekstra "soltimer". Men er ikke bare kaktuser som står under der, er også litt urter ala basilikum og mynte. Også har jeg kjøpt inn estragonfrø, så da blir det digg béarnaise

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det er ulovlig, gjøres på eget ansvar.
Vis hele sitatet...
Veldig godt mulig du har rett her altså, men har ikke klart å finne noe veldig tydelig informasjon om dette

Sitat av moret Vis innlegg
Hvor mye vanner du dem?
Synes de ser litt tynne ut, og siden du har masse lys er overvanning mitt første forslag.
Vis hele sitatet...
Helt enig, de er altfor tynne! Ganske sikker på at de ikke får for mye vann. Husk at de ble satt under 400W nå nylig, inntil det har de stått under 72W som nok er altfor lite. Nå framover kommer jeg nok til å merke god forskjell

Sitat av Herbman Vis innlegg
Utrolig kul tråd!
Jeg tok med meg noen frø med Peruvian Torch ifra Amsterdam nå nylig, og så nettopp at en jeg plantet hadde spirt etter en måned, så dette var jo god timing

Jeg har min i vanlig jord - vil du anbefale meg å flytte den til en mer sandy jord med perlite og vermiculite? Isåfall når, hvor mange cm?

Skal de generelt bare ha lys i over 6000K?

Hvor ofte vanner du de, og hvordan behandlet du de når de var babyer?

Jeg synes det der er dritstilig! Det gøyeste med kaktus er at man kan ha de i stuen uten at noen mistenker noen ting hehe.
Vis hele sitatet...
Aller helst burde du fylle opp med et tynt lag av enten lecakuler, grus el. liknende i bunn av pottene for god drenering. Vanlig jord er nok ikke det mest ideelle nei. Jeg bruker en blanding med omtrent 40% perlitt, 20-30% sand og resten vanlig plantejord. Den blandinga er veldig lett og fin. Generelt sett er det bedre å ha jord som tørker fort og heller vanne litt oftere, enn tung og våt jord som kaktusen/plantene fort råtner i.

Tenk også litt på pottene du bruker. Bruker man plastikkpotter blir det fort veldig tett og jorda tørker veldig sakte. Terracotta/leire er fantastisk da materialet er så porøst at vannet fordamper gjennom sidene på potta også.

6000K er supert, men ikke noe problem med litt mindre også. Unngå aller helst altfor rødt lys som f.eks. HPS, resultatet blir fort veldig tynne kaktuser. Selv med riktig fargetemperatur, men for svak lysstyrke kan resultatet bli tynt og pinglete slik som mine er for øyeblikket. Nå i starten er det ikke altfor nødvendig å begynne å styre med kunstig belysning. Har du et sørvendt vindu er det mer enn nok.

Nå vanner jeg nok sånn omtrent 1 gang i uka alt etter hvor tørre de er. I starten skal de ha mye fuktighet, jeg synes sprayflaske hver dag var ganske ideelt. Det er en veldig morsom hobby ja.

Sitat av daffe Vis innlegg
San pedro :-)

Måtte jo plante noen Bolivian Torch også, de er yngre men ser ut til å vokse raskere men tynnere.
Vis hele sitatet...
Fantastisk fine kaktuser daffe! De San pedroene er imponerende i forhold til mine fyrstikker