View Single Post
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
jeg er den første som skrev ordet reseptorer ja, men helt klart at det er dette rosander sikter til da han sier
"Å ha ett bevisst forhold til hva dopamin, seretonin, adrenalin og andre belønningsmiddler gjør for kropp og sinn burde være common knowledge I disse dager.".

han snakker ikke akkurat om dannelsen av disse via enzymer og aminosyrer osv, men hvordan "belønningssystemet" fungerer, og nevner også i en senere post
"Hver gang du tar deg ett trekk frigis disse stoffene i hjernen din. Dette er en del av den psykiske avhengigheten. Ikke pga virkestoffene men det er slik hjernen fungerer."

med andre ord ikke tvil om at han snakker om reseptorene.
Vis hele sitatet...
Det er vel jeg som vet best hva jeg prater om?

Du henger deg opp i reseptorer som om det er det eneste som skjer, glem resptorene, det har ingenting med dette å gjøre. Hovedpoenget mitt er at majoriteten ikke har nok kunnskap til:
1. Mene noe særlig om legalisering og påvirkningene dette vil få for samfunnet (både de som er for og i mot).
2. Beherske en legalisering.

Når jeg da nevner belønningsmidler så er det for å illustrere at rus er en kompleks greie og avhengighet enda mer kompleks.
Hvordan skal du klare å skille mellom en "naturlig" depresjon og depresjon som er relatert til manglende inntak av rusmidler?
Hvordan skal du ta reflekterte valg om du ikke aner hva som skjer i din egen kropp?

Jeg er 100% sikker på at mange av de psykiske folke-lidelsene kunne vært redusert med riktig kunnskap om kroppens kjemi, og siden dette da handler om en legaliseringskampanje rettet mot ungdom som ikke lærer nok om dette på skolen så er det også relevant for TS sitt spørsmål.

Du ror lenger og lenger ut, du kan jo likegodt bare si at du ikke var klar over sammenhengen i stedefor å rote deg bort i definisjonen av reseptorer osv.

THC utløser (så vidt jeg vet) ikke belønningsmidler direkte.
Men hele ritualet gjør at kroppen din utløser disse stoffene i større eller mindre grad.
Det er jo bare å holde en bit grønt foran en stoner så kan du nesten se hvordan blodet fylles med dopamin når lukta treffer nesen.

Når du da er klar over disse tingene vil du være mye bedre rustet til å stå i mot missbruk, psykiske nedturer og dårlige vaner ved å bevisst gjøre handlinger som utløser de samme stoffene i hjernen.
Det er jo en god grunn til at trening brukes ved avrusning sammen med generelle oppgaver som gir mestringsfølelse.