View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At korrekt implementert krypto ikkje lar seg knekke. Det er ikkje offentleg kjente angrep mot t.d. Bitlocker eller LUKS så vidt meg bekjent. Om statsaktører som NSA eller andre etteretningsorgan skulle sittje på angrep vil dei verte vurdert som så ekstremt verdifulle at dei ikkje vil bli ofra for å få deg dømt for småtteri som drap.

Reglane om ransaking gir dei tilgang til utstyr og kopiering av data. Men om dataa er krypterte får dei ikkje tak i det faktiske innhaldet.
Vis hele sitatet...
Det går jo igjen på alvorlighetsgraden da, og hva de er villig til å ofre?
Leste om et teknologisk smutthull som gjorde det mulig å hacke iPhones ved å stoppe nedtellingen etter en har tastet feil kode. GrayKey og Cellebrite var da to verktøy som klarte å utnytte dette. Nå har Apple tettet dette smutthullet, slik at det ikke lengre er mulig å åpne en lukket iPhone.
Såå tok visst feil da, men jeg forstår ikke hvorfor politiet sender mobiler til andre datakyndige som har lykkes i å åpne lukkete mobiler. Det skjedde med en god venn av meg, de fant et gammelt bilde han hadde slettet som var avgjørende i hans sak. Han nektet å gi kode eller fingeravtrykk, pluss koden var ganske vanskelig å gjette seg fram til. Men igjen de får vel kanskje bare kopiert innholdet?