View Single Post
Noen her som er dyktige til og sveise med TIG?

Har et Weco discovery 150 TP apparat (opprinnelig MMA/pinnesveis apparat) som har egen bryter hvor en kan velge mellom MMA og TIG. Vet at alle MMA-apparater kan konverteres til TIG. Har anskaffet TIG-torch kit samt argon gass.

Jeg kan regulere amper, puls eller ikke pulsfunksjon (føler pulsfunksjonen gjør sveisingen lettere, uten at jeg faktisk vet hvordan den virker da det ikke står forklart i manualen og ei heller har noen valgmuligheter).

Det jeg sliter med er sveising av rustfritt stål av ulik tykkelse. Hva anbefaler dere av amper, filler rod (usikker på hva det kalles på norsk, tilsettingmateriale?) og elektrodetykkelse.

Konkret så sliter jeg med sveising av 3 mm stål mot 1.2 mm stål. Vet jeg må fokusere lysbuen mot stål med tykt gods, men får det ikke til. Har både 1 mm og 1.6 filler rods og elektroder.
Hvilken amper anbefales det? Bør jeg "wigggle" torchen? Får ikke "poolen" til og flyte fint utover mellom det som skal sammenføyes. Sliter med både hull og stål som bøyes. Dette er ikke et problem på stål med lik tykkelse.

Any tips? Er snart tom for både gass og emner og øve meg på.