View Single Post
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Kjøpe en vare på elkøp (på nett) Bestill til noen som ikke kjenner deg, fra samme omeråde som deg. Ring dem med en kamerat sitt telefon nummer, og opplys dem om at du har bestilt varen til feil plass. Be dem holde på varen til du kan komme å plukke den opp wholla, du har scimmet.
Vis hele sitatet...
For alt du vet så kan disse varene bli sendt fra en annen by eller et annet land, alt etter lagerstatus. Det er ikke sikkert denne går til din nærmeste butikk, men via postgang fra f.eks. Sverige. Mottaker vil også få et varsel når sendingen er registrert.

Om vi forestiller oss at ting fungerer som du skisserer, så legger du uansett igjen:
- Omtrentlig bosted (i alle fall by)
- Telefonnummeret til kompisen din, som kan havne i trøbbel og få skylden for det du har gjort
- Ansiktet ditt på overvåkningskameraet til Elkjøp
- Eventuelle elektroniske spor hos Elkjøp og Paypal under kjøpet

Kredittkortselskapet får oversendt så og si all informasjon om kjøpet, så det er en smal sak for de å følge opp sporene om de ønsker å gå videre med det.

Så vidt jeg har forstått så er det (heldigvis) ikke så enkelt å misbruke kortinformasjon i Norge. Bankene er veldig på vakt, og får masse info om transaksjonene som kan brukes til å spore opp misbrukeren. Hver gang jeg bruker kredittkortet mitt på norske nettbutikker, så må jeg bruke BankID i tillegg for verifikasjon.