View Single Post
420 all the time
Hash cat's Avatar
Trådstarter
183
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Jeg skjønner det er snakk om venstreanarkisme her. En ting som jeg ikke fatter med dette systemet er hvordan det i det hele tatt skal være mulig å opprettholde kravene samtidig.

Kravene jeg snakker om er blant annet kravet om at penger, privat eiendom og sosiale hierarkier ikke skal eksistere.

Om et individ a stanser et annet individ b fra å anskaffe privat eiendom eller penger skapes det et hierarki hvor a kontrollerer b.

Altså er eneste måten alle de oppgitte kravene kan være oppfylt på at alle bare følger kravene uten å bli kontrollert av noe som helst.

Dette er kommunistisk ønsketenkning.



La oss kalle "vi" befolkningen befolkning a.

Med mindre hele befolkning a deler seg inn i disse gruppene av fri vilje må det en maktenhet til for å tvinge befolkning a til å fordele seg. Dette mostrider med det venstreanarkistiske prinsippet om at det ikke skal finnes hierarkier.
Vis hele sitatet...
Privat eiendom, mat, helsetjeneste, skole, noen luksuriøse goder, osv vil alt være 100% mulig i et anarki. Jeg mener at vi bør kvitte oss med alle ubrukelige jobber, og kan derfor kutte ned på arbeids tiden, for å derfor ha et bedre liv. Automatisering med teknologi blir mer avansert ettersom tiden går, så vi kan jo kutte ned arbeids tiden enda mer med bruk av automatisering. Det er fult mulig å ha en ward på ca. 150 mennesker hvor hvert menneske må kunn jobbe 15-20 timer i uka.

I tillegg vil jeg legge til at uten kapitalisme (i et anarki) vil vi ikke få bruk for penger. Alt vi trenger er klassisk byttehandel.

Sitat av Brems Vis innlegg
Anarki kan sies å være et paradoks.

Å kalle anarki et system, er forholdsvis selvmotsigende.

Som følge av fullstendig anarki, blir det 'survival of the fittest'. Dermed - som folk nevner her - vil det før eller siden dannes grupperinger, makter, handel osv. - for å overleve. Anarki over.

Anbefaler boken 'On Anarchism' av Naom Chomsky.

Fuck the system, forresten.
Vis hele sitatet...
Tror mange forbinder «Fuck the system» med anarki. Dette er IKKE riktig. I et ekte anarki vil man kunne ha frihet men ikke den totale frihet, som mange tror. I et ekte anraki vil det fortsatt finnes jobber og nesten alt som i nå dagens system, bare med så lite makt som mulig. Selvfølgelig vil det være umulig å ha et system 100% uten hierarki, men det beste er å ha det veldig minsket grad. Eksempler på plasser hvor herarki vil trengs er jo f.eks militære, store båter, osv. Egentlig alle plasser hvor fare er med i bilde, og man trenger de mer erfarne til å ta beslutningene.

Ambefaler dere som setter spørsmål på hvordan anarkisme skulle funger i praksis å se: https://youtu.be/ZzEl5RIMp7M

^Her^ blir der forklart på en veldig god måte, som jeg er ganske enig i. Fordi det er jo forskjellige typer anarki, men det er hva jeg tenker da.
Sist endret av Hash cat; 29. april 2020 kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.