View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ei heller sa jeg oppgaven ikke kunne være teknisk. Jeg sa at dersom man vet master er målet, vil svært få eller ingen bry seg om bacheloroppgaven, forkortet til: sløseri. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er dypt uenig i dette. Si du har to studenter som sysler med noe fysikkrelatert, og begge har 20 valgfrie poeng siste semester. Student A velger å ta kurs i tungregning og et annet i funksjonsanalyse - begge med oppgaveløsing, forelesninger, eksamensforberedelser og eksamen. Altså studier på vanlig måte. Student B velger i steden å ta en prosjektoppgave. En oppgave som godt kan omhandle både funksjonsanalyse og tungregning, men her blir det altså egne litteratursøk, diskusjoner med en veileder, praktisk arbeid med stoffet og skriving som erstatter det vanlige opplegget. Sløsing?

Noen lærer best slik, andre sånn. Noen synes det er digg å gjøre ting på en litt annerledes måte og at det er en fin forsmak til masteroppgaven, noen synes det er pes. Folk er forskjellige. Men sløsing? Nei, du kan ikke bruke oppgaven til noe i etterkant. Det kan du ikke med master- eller doktorgrad heller; de blir ikke akkurat lest i filler. Men akkurat som det kan være fint å bla gjennom gamle eksamensnotater - om ikke annet så av ren nostalig - så kan det være artig å lese gjennom en slik oppgave også. Begge deler er papirsøppel som ble produsert av noen som en gang forsøkte å lære seg noe vanskelig, og som blir arkivert sammen på loftet til forfatteren dør og barnebarna må bære driten ut i containeren.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. november 2019 kl. 17:06.