View Single Post
Hmmmm. Foreldre som lar barna drikke? Jeg vil si at disse foreldrene balanserer på en knivegg her. De lar riktig nok deg prøve alkohol i trygge omgivelser, men hvilke signal er det de sender ut? At alkohol ikke er så farlig så den aldergrensen er bare å drite i? At ting blir kjekkere med alkohol? Jeg har ikke møtt en under 18 jeg mener har godt av alkohol. Svært få på 18 også egentlig.

Som med rusmidler flest mener jeg man bør vente til hjernen er fullt utvilket og at man har fått god tid på seg til å etablere en trygg og god identitet. Du vil såklart i en alder av 16år synes at dette er tull, men om 2år kommer du til å se tilbake på ditt 16 år gamle "jeg" og le. Og to år etter det kommer du til å gjøre det samme igjen....

Foreldre som er liberale på drikkefronten skyter seg ofte i foten tror jeg for de er selv med på å bryte aldersgrensen og har allerede da videreført en dårlig holdning til alkohol.

Alkohol er jo også sinnsykt vanskelig å dosere da dagsform, matinntak, alkoholtype, stemning og masse er med på å bestemme utfallet. En halvflaske ei helg kan være gull, men samme flaska kan bety fyllearresten neste helg.

Det finnes ikke noe godt argument for å drikke før man er 18 hvertfall... Ansvarlighet og gode holdninger kan man også lære som 18 på samme verandaen med samme faren. Ingen grunn til å fremskynde dette.

Og til dere som uttaler dere om ting dere ikke har peiling på: Klart foreldrenes syn på alkohol påvirker barna. Hvis dere ikke ser hvor mye foreldrene har formet/former dere må dere dra hua opp av sanda og vekk fra PC skjermen.
Sist endret av Astro Man; 5. juni 2011 kl. 13:43.