View Single Post
Ja, det er riktig at jeg åpnet med et eksempel med slåssing, som sagt så er misforståelsen min skyld. Beklager igjen for det. Jeg må dog si at jeg ikke helt ser den store forskjellen, man markerer sin fysiske makt i forhold til en annen uansett.

Jeg sier ikke at naturen i seg selv er bra, men å feile i å spille etter dens regler er feil, eller i alle fall lite bærekraftig og vil innhente oss. Og innhentet oss har det. Her igjen tror jeg selve problemet med dagens menneske og samfunn er nettopp dette. Vi spiller ikke etter reglene vi så godt har innrettet oss etter i millioner av år. Følelsene vi har i dag, har vel ikke utviklet seg noe nevneverdig i forhold til hvordan det var på savannnen. Det er derfor jeg trekker linjene dit. Greit nok at vi kan forklare det opp og ned i mente, men det reduserer det ikke til noe mindre enn det det er. Sånn sett er vi fortsatt bare det, mennesker på savannen.

Når jeg leser posten min her, så ser jeg selv at det ser ut som jeg argumenter for at vold er bra. Det er ikke tilfelle, jeg tror kanskje jeg har sklidd litt ut i et større bilde og forlatt topic. Hehe

Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Jeg ser ingen logisk grunn til at vold skal være noen løsning. I alle fall ikke hvis du vil oppdra et barn som skal være en fungerende samfunnsborger. Hvis du bruker vold som oppdragelse - skjønner barnet hvorfor det blir straffet? Hvis svaret er nei er vold et ubrukelig middel, som i tillegg kan til å traumatisere barnet. Hvis svaret er ja skal det ikke være nødvendig å bruke vold, da bør man heller sette seg ned og forklare hvorfor barnets oppførsel er uakseptabel.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg er helt enig..


?
Sist endret av Baron Lote; 15. mars 2018 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.