View Single Post
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
603
Tusen takk for godt utfyllende svar Moff!
Det er helt riktig, jeg har ikke noe stor snøring på vektorgrafikk annet enn at jeg har hørt jeg burde jobbe i det når jeg jobber med store filer.
Og flere av trykkeriene har spurt om jeg kan vektorisere før jeg sender det inn (noe jeg ikke kan, åpentbart..)

Alle bannere og alt vi lager er jo av bilder (reklame), altså bilder tatt med photoapparat.
Så da er det ikke vits å vektorisere, eller hva det kalles uansett? eller er vectorgrafikk og vektorisering ikke det samme (iogmed at trykkeriene vil at vi skal gjøre det).

Jeg har bestilt mer RAM og ordnet så jeg får hjelp til å sette inn det.

Til det siste du skrev, er det, det jeg stort sett har gjort nå. Lager det lite, sender det til sjefen og hører om de vil ha det sånn eller ikke, før jeg lager det stort etterpå (det går hvertfall en del raskere).
Men tilbake til da str. jeg forstår at oppløsning og meter ikke er det samme. Men hvor stort bør det lages? Når jeg lager nytt dokument kan jeg jo velge mm, bildepunkter osv osv. De står jo i forhold til hverandre.
Jeg må jo nødvendigvis legge inn i meter så jeg vet det blir rikig lengde/breddeforhold. Er det en bedre måte jeg kan løse dette på?
Eller bør det lages i original str? Endrer jeg bildepunkter så blir det jo mindre millimeter osv.
Oppløsning trykkeriet vil ha er 300dpi.

Igjen jeg har prøvd å google, men jeg blir ikke klokere. Sorry!

Viva_La_Opium:
Takk, det var lurt. Men om trykkeriet da vil ha filene i PDF format, vil bildene da fortsatt bli i samme oppløsning, om du skjønner hva jeg mener? (jeg aner som sagt ikke hva jeg prater om!)
Sist endret av 0bs; 3. august 2018 kl. 13:57. Grunn: Legger til