View Single Post
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Jeg har et litt annet oppsett enn det som står i starten av tråden her.

Lyse fiber -> (switch)port x, (switch)port y -> router

Port x er satt opp som trunk med vlan 101 og 102 untagged, samt 100 tagged
Port y er satt som trunk med vlan 101 untagged.

Routeren er satt opp til å ikke bruke vlan akkurat nå (har tenkt å sette det opp senere når dette funker først...)

Får med dette oppsettet ip på routeren, og kan gjøre DNS oppslag ut. Men får ikke pinget, eller browset eksternt.
Vis hele sitatet...
Det er forventet, og du kommer aldri noensinne til å få gjort noe annet på det VLANet. Det er for TV og kun for TV. Det finnes ikke noe Internett der. DNS kan nok virke siden dekoderen sikkert også bruker DNS. Kan sikkert være andre ting også, slik som f.eks. NTP. Men browsing, mail og annet som du forventer av en Internett-forbindelse finnes ikke.

Det er greit nok å prøve for å verifisere at du har forbindelsen i orden, men det er meningsløst å fortsette å bruke det VLANet. Du har link OK. Fortsett videre.

Dersom jeg setter port y til 102 untagged, får jeg ikke ip i det hele tatt i routeren...
Vis hele sitatet...
Det er likevel her du må prøve videre.

Siden det nå tydligvis er flere som har problemer lurer jeg på om det kanskje har skjedd noen endringer i det siste, muligens som en bivirkning av ombyggingen de holder på med? F.eks. en eller annen form for låsing til en DHCP-klient?

I "gamle dager" var det ikke noe problem å kjøre flere DHCP-klienter med forskjellige mac-adresser, men hvis du ikke hadde avtale om noe annet så fikk alle sammen tildelt den samme IP-adressen. Noe som selvsagt begrenset nytteeffekten. Men det gjorde det lett-plett å bytte klient. Bare å fyre opp den nye og ta ned den gamle og så virket det med en gang.


Slik er det tydeligvis ikke lenger. Jeg prøvde nå nettopp å kjøre opp en klient til (uten å ta ned den andre først), og fikk et litt annet resultat enn før:

Kode

frtest2:~# dhclient -d -4 eth0
Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.4
Copyright 2004-2016 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/

Listening on LPF/eth0/52:54:00:ff:02:00
Sending on   LPF/eth0/52:54:00:ff:02:00
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPREQUEST of 51.175.219.126 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPOFFER of 51.175.219.126 from 51.175.128.1
DHCPNAK from 51.175.128.1
DHCPREQUEST of 51.175.219.126 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPNAK from 51.175.128.1
51.175.219.126 er den samme adressen som den andre klienten allerede har, så det er forventet at DHCP-serveren tilbyr denne. Men legg merke til at den til syvende og sist NAKer forespørselen! DHCP-serveren har tydeligvis blitt smartere enn før, og tillater ikke lenger å tildele den samme adressen to ganger. Dermed er det ikke mulig å ta opp en ny DHCP-klient så lenge en annen sesjon er aktiv på samme linje.

Dvs at dersom du skal bytte DHCP-klient må du først gjøre en av 3:
  • DHCPRELEASE fra den gamle klienten
  • spoofe/kopiere mac-adressen fra den gamle klienten
  • vente til leasen går ut

Siden den game klienten i ditt tilfelle mest sannsynlig er hjemmesentralen, så utgår jo første punkt. Spoofing vil virke, men er jo herkete hvis man kan unngå det. Så mitt forslag er rett og slett å vente litt og se om det virker. Hvis du ikke allerede har prøvd dette da?

Hos meg (Viken fiber) kjører de med en leasetid på opptil 4 timer. Dvs at du kan risikere å måtte vente så lenge fra du kobler ut hjemmesentralen til det vil virke å koble inn noe annet.

Ser i ettertid at den andre sesjonen sluttet å virke som følge av eksperimentet mitt. Aner ikke hva som skjedde. Mistenkte at den sjekket om adressen var i bruk vha arp eller icmp. Men når jeg skulle teste det, så funket det plutselig å få tildelt samme adresse på to klienter igjen.

Så jeg kan trygt konkludere med at jeg skjønner absolutt ingenting av dette.
Sist endret av bmork; 24. april 2016 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.