View Single Post
Sitat av bmork Vis innlegg
Tusen takk! Det der henger litt mer på greip.

Men hva bytter man ut Catalyst 4506 switchene med?



Jeg ser at jeg faktisk har fått en /17 maske nå, så det er åpenbart enda større nett i bruk. Dette gir selvsagt mening som du skriver, men besparelsene er nokså marginale. Om du f.eks. splitter alt i en masse /24er så er 3 adresser per nett fremdeles bare så vidt over 1%. Det er ikke veldig stort svinn.

Men i dagens adressekrise teller vel kanskje alt

Uansett er det teknisk mulig å tildele faste adresser fritt i hele nettet, og uavhengig av de dynamiske poolene, dersom man aksepterer et par forusetninger:
- identisk "dummy-pool(er)" på alle aksessroutere (kun for faste adresser)
- distribusjon av /32-router for faste adresser

Jeg vet ikke om det siste er akseptabelt for Altibox. Det kommer vel an på hvor stor andel av kundene som går for faste adresser.

Og så er det kanskje uansett ikke verdt bryet hvis det er akseptabelt med renummerering av de "faste" adressene ifm slike design-endringer.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig!

Joda. Konkret hvor stort subnet dem har varierer jo helt etter hvilket område en tildeler til. Så ser ikke bort i fra at du har en ip adresse fra et /17 subnet.

En bytter ikke ut 4506 boksene. I det nye nettverket blir det ikke foretatt noe routing på dem da alt blir terminert på ASR9001 boksen som 4506 boksene henger bak. Dvs at de i bunn å grunn oppfører seg som en switch.

Tja.. Så må du tenkte på antall bokser som Altibox har i nettet sitt. La oss si at det er f.eks 5000 noder hvor hver boks har 3 subnet allokert til seg. Du sitter da igjen med 15 000 subnet hvor hvert subnet "kaster bort" 3 adresser. Da har en 45 000 adresser kastet bort. Og i dagens nettverk hvor det er mangel på ipv4 adresser er 45 000 ganske mange adresser for en ISP leverandør.

Nå som adressene er terminert mye mer sentralt i nettverk til Altibox får hver enkelt privatkunde en /32 ip av det subnettet han får tildelt ip i fra som blir rutet til kundens port gjennom mpls nettet til Altibox.

Sitat av guleman Vis innlegg
Hei,

Ønsker å ikke bruke HET mediaconverteren, men kun en Ubiquiti Edgeswitch. Hva slags sfp modul trenger jeg?

Har gigabit node hos altibox.

Trenger også ny patchsnor, hva slags ende er det på altibox sin "converter" fra fiber til sfp?
Vis hele sitatet...
Se her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=895

Da vil du få svar på akkurat det du spør om. Samt direkte linker til utstyret du er på jakt etter.
Sist endret av thoaar; 15. april 2016 kl. 23:46.