View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hei.

La oss ta dette stegvis:

1. Dersom du ønsker å rømme, så må du isåfall rømme til et billig land uten fungerende politi og embedsmannvesen - eksempelvis Thailand eller Dubai.

2. Før du gjør dette, så ville jeg allikevel vurdert andre utveier. Du har sikkert lest i loven at du risikerer "opptil 6 års fengsel". Det er to momenter du må tenke på her: Dette er isåfall maksimumsstraffen, som betyr at du må ha planlagt og gjennomført underslaget med forsett - og uten at det er noen formildende omstendigheter. I alle tilfelle tipper jeg du ikke får mer enn 2-4 år, max. Deretter må ta også ta hensyn til det faktum at de færreste sitter fulle fengselsstraffer; selv med en dom på 3 år, så vil du sannsynligvis slippe ut etter 1,5 år.

Når det gjelder selve gjelden din, så vil du kunne slå deg personlig konkurs med en gang du mottar kravet. Dersom du er "varig" ute av stand til å betjene gjelden, så vil denne slettes etter 5 år. Det du i realiteten risikerer her, er altså 1-1,5 år i fengsel, samt at du er konkurs i 5 år fremover. Å være konkurs betyr at du får et minimum av staten å leve for, og at alle dine øvrige inntekter går til å dekke gjelden - i inntil 5 år.

Så må du spørre deg selv: er 1-1,5 år i fengsel og 5 års insolvens verdt å ofre resten av livet for? Dersom du drar, så vil du for det første få inntil 6 måneder ekstra straff (for forsettelig unndragelse av straffegjennomføring), du vil miste kontakten med familien din - og gjelden vil stå der til du en dag kommer hjem til Norge... Med renter. Du vil motta betale morarenter på kravet på cirka 6-7% (husker ikke hva det er nå) per år. Da kan du tenke f.eks. 1 mill + 7% renters rente i 10 år, til du kanskje kommer tilbake til Norge.

Jeg ønsker ikke å snakke deg vekk fra å dra; jeg bare vil at du skal vurdere det nøye. Hvis du drar, så burde du ikke regne med å komme tilbake til Norge. Hvis du blir, så har du en sjanse til å rydde opp i det norske livet ditt. Det vil ta tid, men du VIL komme deg gjennom det.