View Single Post
Jeg forventer ikke veldig saklige svar, men håper at det fins noen som kan hjelpe meg her!

Jeg er 21 år og er i en jobb hvor jeg har undratt rundt 150.000 kr. Det er bare snakk om noen dager/uker før dette blir oppdaget. Har vært i en svært dyp gjeldssituasjon hvor namsmannen er blitt kalt inn og jeg har ved å unndra pengene forsøkt å nedbetale gjelden, uten å lykkes. Når dette oppdages risikerer jeg inntil 6 års fengsel. Gjelden alene er på flere hundre tusener norske kroner..

Når dette oppdages vil hele min hjemplass få vite om det siden ryktene sprer seg fort, jeg vil derfor ikke ha en fremtid i min hjemkommune. Jobben vil jeg selvfølgelig miste.
Har vurdert forskjellige muligheter for meg, og det eneste jeg kan gjøre nå er å "baile". Har vært innom tanken på selvmord, men det vil være en enda større byrde for min familie som ikke vet noe om gjelden min.

NAV vil nok ikke kunne hjelpe meg her, heller ikke mine foreldre som er blakk selv og fullt av lån stående. Lån for refinansiering er heller ikke mulig siden jeg har betalingsannmerkning.

Hvilke land utleverer ikke til Norge?
Hvis jeg søker om statsborgerskap i et land, vil gjelden fortsatt hjemsøke meg? Isåfall, hvilke land vil jeg ikke risikere å måtte betale for meg?


Vet at jeg har gjort noe utrolig galt, men jeg er rett og slett rådløs og i en desperat situasjon. Er fullt forberedt på å forlate familie og venner! Har oppspart nødpenger og skal ordne meg pass på mandag.