View Single Post
Sitat av cazber Vis innlegg
Sliter i hodet mitt med relativistisk masse, og ut fra posten din, så ser det ut til at jeg fortsatt kommer til å gjøre det en stund
Vis hele sitatet...
Ja, relativistisk masse er et forvirrende begrep. Det finnes sikkert eksempler hvor det kan være praktisk å benytte seg av relativistisk masse, selv om jeg ikke kan komme på noe spesielt nå. Uansett, bare glem hele konseptet, i det minste inntil du forstår resten.

Sitat av etsi
Men hva om Kari bare hadde tatt en u-sving istedenfor å bremse ned å snu? Da hadde referanserammen blitt akselerert kun to ganger. Eller har jeg misforstått?
Hva hadde skjedd da? Haha, dette ble for mye for meg.
Vis hele sitatet...
Som byp4ss også sier er en endring av retning også en akselerasjon. Derfor ville akkurat det samme skjedd. Det er verdt å merke seg, om du ikke er klar over det, at selve bremse ned og snu-prosessen kan foretas som én fast akselerasjon, selv om det i første omgang kanskje er intuitivt å se på det som to. Antall akselerasjoner blir derfor det samme selv om Kari tar en U-sving, men om du skulle klare deg med bare to akselerasjoner, eller én for den saks skyld, så vil det gi samme svar. Karis referanseramme er ikke et treghetssystem, slik som Knuts, og derfor blir Knuts utregning riktig.