View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg synes også det var rasende festlig at du valgte katter, rotter og bur som variabelnavn, og påpekte det. Det burde jeg kanskje ikke gjort, for det har ingenting med resonnementet å gjøre som sådan. Men ok. Vi går videre!
Vis hele sitatet...
Jeg synes tidvis du er ganske morsom, men vi har nok allikevel ganske forskjellig humor. Synes selv jeg valgte nøkterne og kjedelige variabelnavn.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er for det første ikke gitt at alle endringer faktisk medfører en reduksjon for den ene parten. Du kunne for eksempel utvide buret, til begges fordel.
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Eller kanskje du kunne puttet noe annet inn som som gjorde det litt mindre utrivelig. Uansett: Hvis det er slik at halvparten av populasjonen din lider under de rammene du har diktert, så er det ikke nok å peke på at de har den samme plassen til rådighet. Det er opplagt urettferdig om den som lager spillereglene rigger spillet til egen fordel.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ei heller kan det hevdes at buret er rettferdig fordi det har den samme formen og fasongen som det alltid har hatt. Det er et sirkulært resonnement.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom samfunnet ditt oppfattes som et bur av mange (da, helt på ekte), så er samfunnet galt og må endres. Problemet er ikke at vi har normer og regler, det er hva normene og reglene dikterer. Medfører de lidelse bør de endres. Det er her vi butter.
Vis hele sitatet...
Nei, tror faktisk vi er helt enige prinsipielt, men uenige om hvilke konkrete normer og regler som best sørger for en reduksjon i menneskelig lidelse.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Fordi *pi, til forskjell fra Dworkin, tilsynelatende ikke er stein hakke gal?
Men altså. OK! Som du vil. La oss som en liten mental øvelse definere feminisme til å være galskapen til Bindel og Dworkin. Vi trenger derfor et annet navn som omfatter det det *pi og alle andre normnale mennesker mener. La oss kalle det... entropisme, da. Den tror jeg ikke er opptatt ennå. Så nå må *pi presentere seg som en entropist på fest, Simone de Beauvoir og Hannah Arendt må omtales som entropiske filosofer i litteraturen, og patier som Rødt og SV vil stadfeste en tydelig entropistisk linje i valgprogrammet. Vi har nå byttet ut et ord, og ellers oppnådd jack shit: entropistene kommer til å fortsette å arbeide for de samme målene som før på akkurat samme måte. Den eneste relevante forskjellen er altså at du og JRF ikke lenger kan slå fornuftige mennesker i hartkorn med de gærningene. Now what? Mission accomplished, returning to base*?
Vis hele sitatet...
Nå repeterer jeg meg selv, men vil nok en gang minne om utgangspunktet for diskusjonen. Lidran irriterte seg over at folk som definerte seg feminister på venstresiden kun hadde et fokus på kvinners problemer. Altså at det er en så sterk tendens blant feminister på venstresiden til å vektlegge kvinners problemer at det i praksis fører til en politikk som i hovedsak kommer ett av kjønnene til gode. Den mest relevante informasjonen for å besvare den problemstillingen er statistikk som sier noe om hva feminister på norsk venstreside mener om konkrete saker eller kanskje en analyse av hvor ofte mennesker på norsk venstreside snakker om menns problemer kontra kvinners problemer i samfunnet.

Det som derimot blir brukt som argument mot oppfatningen til Lidran er at *pi ikke mener hun er mer opptatt av kvinner enn av menn og at det derfor ikke er en tendens blant feminister på venstresiden til å vektlegge kvinners problemer i større grad enn menn. Vi blir altså presentert med et datapunkt som skal si noe om hva som er utbredte oppfatninger i en hel gruppe og hvilke konsekvenser den oppfatningen har. Hva *pi mener er ikke nødvendigvis synonymt med hvordan venstresidens politiske makt påvirker menn og kvinner.

JRF på sin side viser til politikken som er stemt fram av mennesker som etter all sannsynlighet definerer seg selv som feminister samt flere andre andre eksempler på personer som har vært toneangivende lederskikkelser i visse feministmiljø. Det er mer omfattende informasjon om oppfatninger blant feminister enn det *pi så langt har kommet med.

Jeg diskuterer gjerne entropisme, men ikke i en tråd som omhandler de politiske konsekvensene av feminisme på venstresiden.