View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Winter monster. 51min 21sek total. Research: 10min 33sek, skisse: 13min 0sek, farger og fjes: 27min 49sek. Skisse: Spesialspisset Milan Graphite HB. Blått: Winsor & Newton Promarker pastel blue C719. Pilot Feed GP4 1.0: blått, grønt, rødt. Skygge under haka og sterkere linjer: Faber-Castell 9000 8B. Andre linjer: normalt spisset Milan Graphite HB. Nå borteblitt linje øverst til høyre: ShinHanart Touch Twin marker WG2 Warm Grey. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Black Sabbath - Paranoid

Første tanke var en Yeti à la den i Lewis Trondheim sin "Petit Père Noël et le cadeau perdu". Det virket dog litt enkelt. Dette bildet av JoshMc fra California through my lens har sterke kontraster mellom lys og skygge.

La oss føkke dem opp!

Jeg planla tegninga mer enn i går: ikke bare måling og Loomis-hode, men hvordan jeg ville legge fargene også. Det er ikke noen svart stripe som skille mellom snø-yeti og himmel, så tanken og mye av gjennomføringa var å tegne silhuetten først, (og del av ansikt og skyggen under haka), og så viske ut silhuetten og erstatte den med blått. Tusjen legger seg oppå seg selv, og gjør ting mørkere. Ikke helt riktig medium altså. Men pytt pytt.

Startet helt nederst, under buskaset med tusjen. Og la deretter på grønt med kulepenna. Det stikker fram litt himmel her og der. Prøvde også å få til litt greiner med WG2-tusjen, men det syntes ikke så bra oppå kulepenna. Ditto under kulepenna i øvre høyre hjørne. Den linja som var så brun og fin og passet med fargen.

Fargene er OK. Munnen er et tilfelle av «Meh, LEI!» Kulepenn i bunn, og så blyant over for å gjøre dem mørkere. Øvre høyre hjørne var bare tusj først, og så kulepenn. Blåfargen fra penna ligner mer på fotografiet, men jeg mintes at man ikke skulle kjøre sikksakk, bare strek for strek. Nå husker jeg at det var tipset for blyant. Ikke kulepenn. Allan Barbeau sin How to draw with Ballpoint pen (part1) (7min, ganske dårlig video) nevner noe å tørke penna på for å unngå de blekkpølene. Nuvel. Gikk over til sikksakk etterhvert som jeg så at enkeltlinjer ikke funker så bra. Venstre side slapp kulepenn, fordi latskap og ønsket om å se og vise kontrasten mellom de to

Og så var det skyggen under haka. Mørkeste del av bildet? Eh… tja… hva med litt tekstur i plantene? Psj, den fanget blikket mitt, den blir midtpunktet. Skulle såklart hatt en klart definert kant, ett lag med skyggelegging, og så lagt på flere etterhvert som behovet ble åpenbart. Ikke klinet til med maksimalt mørke med én gang. Som med spraymaling hvor man legger på flere tynne lag: Kan alltids legge til mer. Å trekke fra er vanskelig.

Noe jeg ikke hadde med i planlegginga var de skarpe skillene i skjegget. Der skulle jeg brukt normalspisset blyant, men jeg var så fokusert på den spesialspissede, og for redd for å knekke tuppen på den.

Brystmusklene glemte jeg, selv om jeg hadde tenkte på dem før. Det er ikke første gang jeg tenker på å lage ei sjekkliste for tegninga. Kanskje i morgen.

Bilde igjen tatt i skygge for å unngå refleksjon fra grafittflekken

Har vært misfornøyd med overføring av måling til papiret i et par dager nå. Sikkert delvis fordi det er så smått. Bare 2 dager igjen til større format. Får google litt

I går rusjet hånda instiktivt ned til Ctrl+Z da en strek ikke ble som den skulle to ganger. Hmmm.

Sitat av Svartbak Vis innlegg
Liker slangen! Jeg synes denne virker mer tredimensjonal enn flere av dine tidligere tegninger. Hva enn du gjorde her, keep it up!
Vis hele sitatet...
Regner med at det er skyggene under hake og buk (altså skyggen rett under haka). At gulvet blir lysere bak den (øvre tredjedel av bildet) hjelper nok også på. Jeg hadde tenkt å tegne kroppen som 3D-mesh først, og så fylle inn derifra. Bruke avrundede linjer nedover for å fremheve den formen.

Jeg ønsker ikke å kritisere tegneegenskapene dine på dette punktet.
Vis hele sitatet...
Så lenge jeg finner flust av feil og måter å forbedre meg på selv, ville det bare vært sløsing med tid fra din side.

Eneste jeg har noe å si noe på er det grå linjertarket - kan ikke jeg få spandere på deg en ordentlig tegneblokk?

Skisse- og notatbøker
Tegne- og skisseblokker

Velg deg hvilken som helst og så skal jeg dekke kostnaden via Vipps eller Paypal, hva enn du foretrekker.

Livet er seriøst for kort for dårlig papir!
Vis hele sitatet...
Nåh. Takk! Skal se gjennom sidene i morgen og sende PM.

RSI-greier
Vis hele sitatet...
Hva ville du gjort annerledes den gangen, om du kunne gått forandret på ting?

Nu vel! Jeg driver derfor å lærer meg å bruke venstrehånda til tegning da.
Håper jeg kan bli helt ambidekster en dag, eller i det minste ha god nok motorikk til å tegne og skrive OK
Vis hele sitatet...
Snedig. Dette er altså mulig? Øvde på å skrive med motsatt hånd litt selv for en del år siden. Gjør du noe spesielt, eller er det bare snakk om vanlige tegneøvelser?

Edit: Såg et par episoder av Samurai Jack i går. Pen stil indeed!

MeTheWall: Stilig hode - I Make Do-podcasten(?) snakket de om å jobbe med flere prosjekter i gangen, og bytte på dem etterhvert som de ble leie. Ikke noe for en daglig utfordring som Inktober akkurat, men noe å tenke på til større greier.

Post: 63min 55sek
Sist endret av Jonta; 31. januar 2019 kl. 02:32. Grunn: Samurai Jack