View Single Post
Den første posten ga meg umiddelbart assosiasjoner til noen som nettopp har vært igjennom yrkesorienteringen (som jeg også har vært igjennom nettopp) og blitt litt, eh, hjernevasket. Sorry to say, men etter hva jeg har sett ser det ut som om alle rådgivere vil sende alle til byggfag (for vi vet jo alle at det er det eneste yrkesfaget ) og der kan de ha det fint. Selv om de egentlig vil ha høyere utdannelse. Dama som skulle forklare systemet for oss brukte faktisk den fine metaforen

Kode

Hvis du velger allmen er døren
låst, låst, LÅST!!!
(sitert ordrett)
Visstnok var man fanget i allmen, og risikerte å aldri få jobb siden "alle" tar allmen, mens med byggfag kunne du hele tiden velge noe annet, og du var garantert en jobb. Hun gadd derfor ikke å informere om at feks realfag trenger folk, og det er penger å hente der. Jaja, jeg følte meg litt sveket etter yrkesorienteringen. Kan ikke skolene bare gi folk litt sikkelig info istedet for å drive regelrett propaganda? (skolen vår sponses av det lokale byggfirmaet).
Sukk. Noen bør velge yrkesfag, andre bør velge allmen. Byggfag og allmen tiltrekker forskjellig folk, noen vil ha høyere utdanning mens andre vil lære seg et yrke etter ungdomsskolen.