View Single Post
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
74
Godt nytt år! I slutten av januar.. Det er en stund siden jeg har vært logget inn, håper ikke jeg har gått glipp av noe. Denne ukesmenyen er nok ikke like utfylende som den forrige, men det håper jeg går bra. Nå selv om jeg personlig hater å måtte lese tekster som ikke har noe som helst med matlaging å gjøre før en oppskrift så vil jeg gjerne takke apocalypse for vegetar oppskriftene hans/hennes. Etter å ha prøvd noen av rettene så har jeg innsett at jeg har spist alt for mye kjøtt, så jeg har nå drastisk kuttet ut kjøtt forbruket å spiser nå mye mer vegetarisk mat. Å jeg føler meg både sunnere og "rikere" da kjøtt er dyrt.
En ukes meny uten kylling kjøttdeig, kjøttpølser eller bogskinke!

Gulasjsuppe: 200 g strimlet kjøtt av biff/lam, 1 grovhakket løk, 1 ss smør, 5 dl vann, 1 buljongterning (Biff/grønnsak), 1 ts paprikapulver, 1 klype karve, 1/2 oregano, 2 finhakkede hvitløksfedd, 1 boks hakkede tomater, 1/2 gul, grønn og rød paprika hakket og 4 poteter i terninger.
Start med å brune løken, hvitløken og kjøttet i en gryte. Tilsett vann og buljong å la det trekke rett under kokepunktet i 30 min. Ha i resten av ingrediensene og la den fortsette å trekke i rundt 15 min eller til potetene har blitt møre. Server med enten hvitløksbagetter eller godt brød.


Salat av spinat, hvalnøtter, pærer og blåmuggost: 1/2 pære i terniger, 1 håndfull spinat, 2-3 ss hvalnøtter, 2 ss smuldret blåmuggost, 2 ss oliven olje, 1 ts bringebær gele, 1 ts eddik, 1/2 ts italiensk krydder (Bruk diverse urter hvis du ikke finner dette), salt og pepper etter smak.
Fordel hvalnøttene rundt på et bakepapir å rist dem på 250 grader i ca 5-10 min. bland sammen olje, eddik, gele, salt, pepper og krydder til det blir en dressing. Mix dressingen sammens med spinaten til den er jevnt fordelt utover bladene. dryss over hvalnøttene, pærebitene og osten. Spis den som den er eller server med noe godt brød.


Sei med løk: 1/4 blokk fryst sei eller fersk sei, 1 løk, 1/4 brokkoli og blomkål blanding, 1 gjennomsiktig plastpose fylt med mel, salt og pepper( bare bunnen av posen), 2 ss smør, 1/ halv dl vann og 2-3 poteter.
Start med å kutte opp alt som kan kuttes opp (untatt poteter og brokkoli), legg fisken du har skjært i terninger oppi posen og rist den et par ganger. Kok grønnsaker og poteter. Stek fisken på svak varme til den begynner å bli sprø på utsiden. Når den har begynt å bli sprø, så skrur du opp varmen. Start å brun løk i en annen panne med 1 ss smør og hell i vannet når du er ferdig, bruk dette som saus. Server med salt og pepper.


Kjøtt i mørke: 300 g flatbiff i skiver, 2 ss hvetemel, 1 ss smør, 3 dl vann, 1/2 ts salt, 1 lauberblad, 5 pepperkorn, 1 løk finhakket og hvis det trengs så bruker du litt sukkkerkulør.
Vend kjøttet i melet og brun det i panna (med smør) og legg det over i en gryte. Bruk litt av vannet til å koke ut av restene fra steikepanna og ha det over i gryta. Tilsett mer vann sånn at det akkuratt dekker kjøttet. Tilsett salt, lauberbladet, pepper og løk og la det koke i 1/2 - 1 time. Server med kokte poteter/potetstappe, tyttebersyltetøy, og brokkoli.

Minestrone suppe: 2-3 gullrøtter i terninger, 2 stilker selleri oppskjært, 1 stor skrellt potet i terninger, 3-4 hvitløksfedd presset, 2 sopp, 1 l grønnsaksbuljong, 1 boks kidney bønner, 1 boks hakkede tomater, 2 dl pasta (skruer, makaronni etc.) eller en liten bunt spaghetti knekt til størrelse med lilefingeren din, 3 ss persille, salt og pepper.
Begynn med å kutte opp alle grønnsakene og stek dem i oliven olje i 5 min på høy tempratur i en gryte. Hell over buljongen, bønnene og tomatene. La det koke i 20-30 min på middels varme med lokk mens du rører nå og da. Når du er ferdig med det så skrur du opp til høy varme og har i pastaen til den er ferdig, krydre med salt og pepper. Server med hvitløksbagetter eller brød.

Sloppy Joes: 1 løk, 1 stilk selleri, 1 paprika, 2 hvitløksfedd, 400 gram karbonadedeig, 1 ss worschester saus, 1/2 tabasco, 1 ts dijon sennep, 1 dl hakkede tomater, 2 grove hamburgerbrød (rista) eller 2 grove rundstykker.
kutt opp grønnsakene og stek dem i olivenolje i 3-4 min på middels-høy varme. Ha i karbonadedeigen og bland alt sammen og stek det til kjøttet er blitt halvstekt. Ha i seneppen, worshester sausen, tabasco og tomatene. Bland alt sammen og stek det i 1-2 min, legg det mellom hamburgerbrød eller ryndstykkker. Server med en liten salat.

Torsk med tomatsaus: 1/2 finnhakket løk, 1 hvitløksfedd, 1 ss olivenolje, 1 klype pepper og salt, 1 ts basilikum, 1 ts sukker, 1/2 stilk finhakket selleri og 1 boks hakkede tomater, 1 ss finhakket persille, 300 gram torsk, 2 ss revet ost,
Tomasaus: Del grønsakene og legg løken og hvitløken i en kjele med olivenolje og la det frese til løken har blitt blank og myk. Ha i resten av ingrediensene og la alt småkoke i 5-10 min.
Torsk: Kutt torsken i porsjonstore stykker og legg den i en smurt ildfast form. Fordel ost, sesamfrø, pesille, salt og pepper. Stek fisken i ovnen på 180 grader i 15 min. Server med sausen, brokkoli og ris.

Det tok sin tid, men nå er den her. Jeg vet ikke om det her er den siste jeg legger ut eller om jeg lager flere da jeg holder på med noen andre tidkrevende prosjekter hvor et av dem er mat relatert. Get my drift? Men nå skal ikke jeg skrive mer offtopick her nede, så bare sett i gang med kokkeleringa! Å sist, men ikke minst: Velbekomme!