View Single Post
En hvilken som helst arbeidsgiver kan ikke be om en attest - uansett type. Det følger av politiregisterloven § 36 at "Vandelskontroll kan bare foretas når den har hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov. Opplysninger fra kontrollen gis på følgende måter:" (og så nevnes blant annet politiattest). Det vil si at den som skal hente ut en politiattest må ha hjemmel i lov eller forskrift. Dette, i sin tur, innebærer at arbeidsgiver ikke bare kan skrive at "Du må på forespørsel kunne fremvise forenklet politiattest".

Så, når er det hjemmel? Her er politiets formålsliste fin. Jeg kan i denne listen ikke se noe som kan være i nærheten av å passe. Så, nei, man må ikke kunne fremvise en "forenklet" (hva enn det er, sikkert ordinær de mener) politiattest. Du får ikke lov til å hente det ut, engang. Dersom arbeidsgiver skulle krangle på det ville jeg bedt de fylle ut "Bekreftelse på formål"-skjemaet. Så får politiet avgjøre om de har hjemmel eller ikke. Jeg setter en knapp på at de ikke har hjemmel i tilfellet nevnt i denne tråden, for å si det sånn. Det fine er jo i alle fall at du ikke får jobben med å "krangle".

Det er dessverre ikke første gang jeg ser lignende.

Forøvrig verdt å merke seg at Datatilsynet melder at "Når arbeidsgiver ikke har anledning til å be om politiattest, har de heller ikke be om en erklæring om at søker ikke har noe negativt registrert på vandel."