View Single Post
Om det å opptre ikkefientlig:

Jeg bor i et leilighetskompleks der min egen dør er adskilt fra resten av oppgaven. Min dør til høyre, resten til venstre. Vinduet står tilfeldigvis åpent og jeg kan høre hva som skjer på yttersiden. Jeg har vært på butikken og det står ei jente på yttersida på venstre side og venter. Jeg går inn til mitt. Hører at hun må ringe og prate med andre som tydeligvis har problemer med å finne ut av hvordan åpne opp for henne, det er tross alt studentuke. Jeg åpner opp døra og sier "Hei, høres ut som du skal på fest, skal jeg låse deg inn?" - hun avslår tilbudet og jeg lukker døra.

Når jeg går på en kiosk og butikk hvor det ikke er dør som åpner seg automatisk, og enser at det er noen (hvem som helst) så er det meg av en gammel vane åpne døra og la personen bak meg gå inn først. Mulig det er en vane jeg har med meg fra finnmark og mine venner/venninner, der kjenner jeg eller har sett personen før. Tror dog ikke det kan misoppfattes veldig utspekulert eller fientlig. "Takk", "Vær så god, ingen problem" - end of story.

Begynn med de små tingene og bruk de til sosialisering, i det lengste la være å sette i gang en aksjon der det hvor enn usannsynlig det skulle være at du skulle redde noen fra sitt liv. La det foregå spontant, ikke med en misjon om at du skulle være snill og grei eller at det er en problemstilling du har måtte vurdere og anse hva som er rett fremgansmetode. Folk flest har en "evne" til å oppfatte når noe er, i mangelen av bedre ord, merkelig eller utenom normalen.

Det oppfattes sannsynligvis ikke veldig vanlig å skulle møte på noen som skal hjelpe deg "fordi du ser sliten ut" (i langt mindre grad om du har iaktatt de), med mindre de er i akutt nød. Jeg ser for meg den indre monologen til henne som også har lagt merke til han som alltid stirrer på henne. Nøyaktig på samme viset som når du går i gågata og nøyaktig vet at personen som kommer opp til deg enten skal selge deg fadderbarn eller spørreundersøkelser. Det er generelt litt "off".

Åpner selvfølgelig for at det er jeg som misoppfatter verden og det er jeg som ikke oppfattter eller misoppfatter sosiale signaler.
Sist endret av m0b; 8. september 2021 kl. 04:27.