View Single Post
Sitat av sprett Vis innlegg
Meget mulig jeg gjør på leggen, men et kriterie for å legge ut spikermatte må vel være god informasjon om hvor vedkommende sannsynligvis vil kjøre.
Om politiet ikke klarer mer enn 120 så vil de kanskje ha er lite problem, aka toppfart er kanskje ikke helt irrelevant?
Videre vil jeg tippe at det kanskje er en del som velger å stanse før politiet tar i bruk spikermatte, det er kanskje ikke politiets første virkemiddel?
Og til sist er det kanskje få biljakter som ender med politibilen foran bilen de vil stanse uansett?

Ingen kilder, kun synsing.
Vis hele sitatet...
En nissan Evalia klarer 130 på flatmark uten problemer. Det er, for de som ikke kjenner bilen, innmaten til en Nissan Leaf som har blitt røsket ut og stappet hylende og skrikende inn i karosseriet til en varebil fra 90-tallet. Aerodynamisk som en murstein og sprek som ei padde. Men den klarer altså glatt 130. Ikke så forbanna mye mer enn det, men det går helt fint. Ingen moderne biler i politiets tjeneste har en maxfart på 120km/t! Den eneste motorvogna politiet besitter som ikke klarer 120 er denne:
(Den til høyre; den til venstre er ikke en motorvogn.)

Det som derimot er verdt å ha i mente er at politiet ikke har lov til å bryte vegtrafikkloven §3. Uansett. Går det for fort avbryter de jakten og velger heller andre løsninger. Noen ganger er løsninga at forbryteren går fri. Det er ingen formell øvre grense for hva som er for fort, og jeg har ikke klart å få noen veldig eksakte tall for hva som er praksis. Mye overlates tydeligvis til betjentens skjønn. Men kom igjen! Det eneste stedet vi overhode kan tenke å rettferdiggjøre hastigheter som kryper opp mot 200 måtte være på de beste motorveiene under perfekte kjøreforhold uten andre biler til stede. På en vanlig landevei er det åpenbart uforsvarlig å kjøre så fort, blålys og utrykningstrening eller ei.


Da legger de heller ut ei spikermatte, eller så veit de hvem du er og henter deg når du kommer hjem.