View Single Post
smilinh's Avatar
Trådstarter
51
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
I begynnelsen gjorde jeg den også når jeg våknet. Etter en uke sovnet jeg veldig fort igjen og etter det sov jeg 6 til 7 timer sammenhengende.

Lurer på om det her er en metode som virker best hvis en ikke tilfører kroppen melatonin, men heller lar kroppen ordne opp selv.
Vis hele sitatet...
Takk takk, skal absolutt testes ut. Utførte du hele seansen på 15 min? Ser det er en youtube-yoga video på det.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Er søvnhygienen din på stell? Det er sannsynligvis stresset og kanskje varmen. Prøv å legg deg ute ei natt eller to hvis du har balkong eller bytt rom. Ingen skjerm siste to timene for søvn osv. Ikke ha for store forhåpninger til melatonin, det hjelper mest for å holde døgnrytmen stabil selv om den har en svak, såvidt klinisk bevist, effekt på innsovning.
Vis hele sitatet...
Som sagt, før denne uka pleide jeg å sove som en stein, så veldig merkelig at jeg plutselig skal våkne etter 4t, hver gang, samme skjedde inatt. Kan det være en sykdom eller noe? Men jeg ser jo at flere sliter med det samme.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Melatonin funker ved å lette innsovningen din, men den hjelper dessverre ikke når det kommer til dypere søvn. Kan også legge til at så fort du ser i blått lys så slutter det hormonet å gå i omløp, så prøv å unngå det.
https://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Jeg tror at et av de bedre tipsene jeg har hørt for å få sove er at du kan prøve å slå deg til ro med tanken om at hvis du ikke sovner innen x antall kvarter/timer så står du opp å gjør noe produktivt (f.eks oppvasken) før du prøver å sove igjen etterpå.
Vis hele sitatet...
Har hørt det ang melatonin ja. Men kan jo være lurt å ta en slik tablett, når jeg våkner etter 4t, og ikke får sove? Slik at jeg får en 4-5t ekstra søvn.
Sist endret av smilinh; 18. juni 2021 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.