View Single Post
χρωματικός
Chromatics's Avatar
299
Jeg begynner å undres av håndteringen og nedstengingen i Norge.

I følge smitteoversikten til VG er smitten helt klart sterkest hos de yngste i alderen 10-29 år.
https://www.vg.no/spesial/corona/?xx...tm_term=norway

Så hvorfor vaksineres eldre først som har mindre sosial kontakt enn de yngre?
De yngre er helt klart de verste smittesprederne. Kanskje en jevn fordeling hadde vært bedre?

Også er "alle" butikker stengt hvor det forekommer lite smitte.
Folk mister jobber og blir permittert. Veldig skadelig for økonomien. Er det virkelig verdt det?

Dette synes jeg også er helt merkelig:
Frisører har åpent. Si du som frisør reiser med kollektiv transport hver eneste dag til og fra jobb blant mange mennesker.
Også har du nærkontakt med 5-8 kunder hver dag. Det er helt ok.

Men å kjøre bil fra Norge til eks. Tyskland (istedenfor å fly med mange mennesker) for å besøke familien én gang i året, nei det blir vanskelig.
Fordi da må du ta 4-5 koronatester totalt tur-retur. Deretter skal du settes på karantenehotell når du kommer tilbake til Norge, som du selv må betale for, istedenfor å utføre karantene hjemme. Jeg skjønner at vi skal begrense reiser, men det er veldig mange som har nære familiemedlemmer i andre land dem ikke får sett på utrolig lenge.
Mens i noen europeiske land slipper man karantene hvis man er vaksinert, men du kan jo fortsatt bære smitte når du reiser?