View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
I korte ordelag er islam mer straightforward som monoteistisk religion enn kristendommen og jødedommen. Til og med mer enn jødedommen fordi jødene har forskjellige tradisjoner i forskjellige land/regioner. Dessuten er det stor forskjell på ultraortodoks jødedom og reformjødendom.

Tilbake til islam, så er islam på sett og vis en kombinasjon av buddhismen og kristendommen og jødedommen, og er en religion, et livssyn og livsstil. og et lovverk i étt.
Dette gir grobunn for en kraftig politisering av religionen, noe vi ser i dagens verdensomspennende islamisme.
Mange vil nok kanskje reagere at jeg kaller islam en kombo av de tre ovennevnte religioner, men hvis dere setter dere litt inn i det så mener jeg dere vil skjønne poenget mitt.

Mind you - kristendommen vi har her i Europa og i Nord-Amerika, var i flere omganger i historien, bl.a middelalderen, bl.a 1800-tallet, bl.a spesielt også under reformasjonen i Europa og krigene som fulgte deretter, ikke minst inkvisisjonen - - i nokså lik grad politisert, som disse dagens islam.

Alt i alt, det er positive og negative sider ved islam, som ved alle religioner. Islam skal ikke være fri for kritikk og spørsmål, akkurat slik vi setter spørsmål ved f.eks jødedom og kristendom. Jeg har en følelse av at henholdsvis islam og buddhismen "slipper unna" mye kritiske røster - men av motsatte grunner - islam fordi religionen har de siste årene spilt en voldsomt aggressiv rolle i verdenspolitikken, imens buddhister er liksom "snille", selv som det viser seg at buddhistiske munker angriper lokale muslimer i Burma, bl.a.

> Funfact: Konservativ protestantisme og moderat konservativ jødedom er to religioner som likner mest på islam, bortsett fra andre islamske sær-retninger.


Tilslutt;
To positive og to negative aspekter/ting ved islam;


+ Klare og tydlige regler hvordan du skal leve livet ditt. Fokus på familie, mindfulness, religiøs meditasjon, enkelthet, og ikke minst renslighet. Islam har fanatisk greie med renslighet.
+ Tidligere tiders fokus på vitenskap og utvikling. Dagens fokus på utdanning av "lærde" - mind you, fåtall Al Qaida-pakk og andre terror-triggere har noe som helst teologisk utdanning innen islam.

- En forferdelig politisering i nyere tider. Medfølgende vold, trusler og undertrykking av kvinner, barn og annerledes tenkende. Irrasjonalisme ++, you name it.
- Opphøyelse av seg selv til noe "høyere" enn andre religiøse. Veldig diskriminernde og tør jeg si rasistisk tankegang. F.eks sees hinduer og buddhister på som idioter - imens "følgere av boka (m.a.o. jøder og kristne)" skal betale en spesiell skatt til muslimske makthavere i et land.

Når dét er nevnt, så skal jeg bare si at toleranse mot kristne og spesielt jøder forekom sterkt før 1900-tallet i mange muslimske .
Iblant så dem på jøder som sine egne, bl.a i det Ottomanske Riket, pga alle de religiøse likhetene. Dagens situasjon med Israel har selvsagt snudd alt dette på hodet.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. mai 2013 kl. 20:12.