View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, som absolutt alle lærere, sykepleiere og sosial-arbeidere vet; konflikt-håndtering er veldig, veldig viktig.

Jeg sitter igjen med en følelse av at politiet igjennom oppførselen sin har fremprovosert fram atferden. Ungdom, syke og fulle folk har alle det til felles at de mangler i stor grad evnen til å reflektere spesielt over hva de gjør akkurat da.. de bare handler utifra følelser. Da sitter man som den oppegående parten med veldig mye innflytelse over hvordan en sak ender.

Jeg startet lærer-karrieren min på Oslo østkant, og som ny lærer husker jeg det var flere små-episoder som eskalerte til langt mer enn de burde før jeg lærte med konflikthåndtering i praksis. Jeg mistenker sterkt at veldig, veldig mange mennesker rundt omkring i Norge har gjort de samme lærdommene.. selv om man noen ganger må dominere samtaler, så handler det veldig ofte om å trekke energi-nivået ned. Jeg tror politiet absolutt suger til dette, og utelukkende forsøker å spille på autoritet og frykt.

Når det gjelder at det angivelig skal være lovbrudd å vise fingeren til politiet fordi det er æreskrenkelse.. vel, jeg regner med nok av mennesker har blitt vist fingeren eller fått skjellsord slengt etter seg i forbindelse med krangler. Mener dere virkelig at motpartene deres skulle gått igjennom det trådstarter gjorde for det? Generelle paragrafer om oppførsel bør ikke håndteres ulikt avhengig om det er politiet eller ikke som er offeret.

Nå er nok dessverre rettspraksis sånn at slipper unna med argumentasjonen sin, og at trådstarter ikke kommer noen vei med å klage.. men dårlig politi-håndtverk er denne saken defintivt.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det du skriver korrekt. Men politiet er hevet over loven og gjør som de vil. Det beste er bare å unngå dem, ikke ta kontakt med dem og forsøke å ikke gi dem noen grunn til å gå etter akkurat deg, men heller plage noen andre - akkurat som man gjør med Hells Angels.

Det hjelper ikke å bare ha rett, man må også få rett. Og du får ikke de rettighetene som EMK, grunnloven eller hva pokker det skal være sier at du har når de som skal håndheve den ikke bryr seg.

Lover og regler gjelder kun for forhold mellom individer. De gjelder ikke for forhold mellom individer og myndighetene. Og ja, jeg vet at det står noe annet på papiret, men det papiret kan man bruke som dasspapir.

@Politisk vrede: grunnen til at du ikke får så mye sympati av meg er ikke fordi jeg benekter at du ble utsatt for maktmisbruk og urettferdig behandling - det ble du i aller høyeste grad. Men når du tydeligvis oppriktig trodde at politiet er der for å hjelpe deg, den trengte du en brutal oppvekker. Beklager, men det er sant. Systemet er urettferdig.

@Alle andre som jabber i vei om "respekt": Machiavelli presenterte at en autoritet kan satse på å bli enten elsket eller fryktet. De lar seg ikke kombinere, og frykt funker best for å få folk til å gjøre noe de ellers ikke ville. Samtidig lønner det seg å fremstå som om man er kjærlig og god. Jeg vet ikke om "Fyrsten" er på pensum ved politihøgskolen, men de har i alle fall tatt han lære til brystet. Respekt? "Frykt for represalier", ingenting annet. Det er forløvrig grunnen til at de ikke har humor; hvis du ler av dem, så viser du at du ikke er redd dem. Det må de slå hardt ned på slik at andre ikke følger etter. De vil ha lydighet, ikke respekt.