View Single Post
For å moderere litt - han begynte med å vise fingeren til politiet, og dette er straffbart. Sier ikke at det er lurt, men er det egentlig rimelig? Du kan vise fingeren til vanlige mennesker uten at det gir noen konsekvenser, men mot snuten er det plutselig stor bot og sort flekk på rullebladet. Jeg VET at politiet har rett til å gjøre dette, men det er ikke moralsk RIKTIG av den grunn - dersom de er så hårsåre at de tar seg nær av en full idiot på denne måten, så er det egentlig ganske oppsiktsvekkende. Videre er ikke antakelsen om at de kan hjelpe ham hjem urimelig - jeg har selv blitt tilbudt skyss hjem av politiet en gang da alternativet var en lang vandretur i dårlig vær (jeg takket selvsagt nei, men ble overrasket over tilbudet). Bør dog presisere at jeg da var fjorten-femten, det var bikkjekaldt og i en by der politiet har litt mindre å henge fingerne i enn i Oslo, men dog - er du innflytter fra et sted der politiet er ok, så er det lett å bli sjokkert over hvor ufyselige og arrogante de er i Oslo.
Forøvrig støtter dette fint opp om min hypotese om at du aldri bør ta kontakt med politiet på eget initiativ. Aldri.

@Politisk vrede: Rent praktisk er politiet hevet over loven, og dette koker ned til ditt ord mot deres. Du taper. Betal 7500kr nå, eller få en avsindig mengde mer dritt å forholde deg til senere. Du *har* oppført deg som en idiot og du fortjener en smekk på pungen. La gå at smekken er uproporsjonalt stor, men sånn er det når du lefler med politiet; det er nødt til å gå utover deg. De er ikke der for å hjelpe deg, de er der for å ta folk for lovbrudd, og du er kun interessant for dem så lenge du kan hektes for noe.

Avslutningsvis: dersom du lurer på om du skal gjore noe med, mot eller for politiet (f.eks spørre dem om hjelp eller gi dem fingeren i frustrasjon når de svarer nei), gjør først følgende tankeeksperiment: tenk deg at politibilen er et par motorsykler av merke Harley Davidson og at politimennene har på seg sorte skinnklær med Hells Angels-logo på ryggen. Vil du fortsatt gjøre det du hadde lyst til å gjøre?