View Single Post
Trådstarter
18
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Først kommer vi i en barneskole blottet for ansvar, som er mer en oppbevaringsinstitusjon enn en skole. Deretter til ungdomsskolen som visstnok skal være vanskelig, men det er den ikke i nærheten av. Du trenger så vidt å gjøre lekser, og regler er til for å omgås. Deretter vidregående der du ikke trenger å ta ansvar for noe som helst, og manglende innleveringer ikke fører til noe. Ordens og oppførselskarrakterer som er totalt irrelevant og et fravær som også er rivende likegyldig.

Deretter har du 8 år du kan bo billig i studentbolig uten å jobbe, og med minimalt med innsats klarer du å få 30 studiepoeng i året. Du kan drikke tett, og bruke pengene som renner inn på kontoen uten bekymringer. Etter 8 år sitter du der med noen hundre tusen i gjeld, og en bachelor i moderne kunst, litteratur og afrikastudier. Selvsagt virker dette pasifiserende. Kombiner det med vissheten om at du aldri kommer til å mangle mat, tak over hodet, internett, fjernsyn og fritidsaktiviteter så har du et fint passivt menneske som ikke er i stand til å være ansvarlig for egent liv og lykke.

De som ikke takler skolen lærer seg å gi faen, de som får til lærer seg at det ikke krever noen innsats.

Jeg for min del ville hatt det langt bedre om skolen var resultatbasert (når du kan det du skal, er du ferdig), og uten studiestøtte. Dette ville tvunget meg til å faktisk jobbe, og å studere noe fornuftig isteden for å studere Astronomi og Entrepenørskap, samt tullfag som Medievitenskap. Hva skal jeg bli? Jeg aner ikke, men jeg har iallefall 5 år til der jeg kan gå fra det ene håpløse studiet til det neste.
Vis hele sitatet...
Shit as, kunne ikke sagt et bedre selv. Nå droppet jeg riktig nok ut av vgs i tredje, så jeg vet ikk noe om livet etter. Men jeg har mye mer klarhet i hva jeg ønsker i livet nå som jeg gjør det jeg elsker. Som er å pushe komforsonen min, og dele opplevelser med folk og blogge om det!

Kan jeg sitere deg på bloggen min forresten? Tenker å kjøre et oppfølnings innlegg på et innlegg jeg hadde for litt siden om akkurat dette!

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg synes OP egentlig bare forteller hva ungdommen alltid har gjort jeg. Ikke akkurat noe spesielt med dagens unge. Du kan jo spørre far din hva han gjorde da han var typ 16år, noe sier meg at skole ikke akkurat var topp på lista hans heller.
Vis hele sitatet...
Hvis dagen ungdom kaster bort skole. Og forrige generasjon dreit i skolen, den før der var like ille. Og neste vil fortsette trenden. Hvorfor gjør vi ikke noe med det da! Hvis så mange generasjner hater den instutusjnen, hvorfor tvinger vi fortsatt barna våre til å gå gjennom prosess som enda er like ræva?

Sitat av happy violence Vis innlegg
Du skriver alt dette her, og det er jo en viss sannhet i det og, men når jeg leser bloggen din virker det ikke akkurat som om du er noe bedre selv. Yolo og inspirerende bilder er vel det du elsker mest i verden, samtidig som du er samfunnskritisk med eksemplarisk oppførsel.
Vis hele sitatet...
Takk! Vet ikke om det var ment som et kompliment, men hey, jeg tar det som et!

Sitat av Znusken Vis innlegg
Mange maser om å være lykkelige, og følge drømmer. Er det egentlig ett menneskelig behov, eller er dette noe hippieshit som har kommet siste 80 årene av at vi har fått for mye tid til å sette oss ned og tenke over ting. Linker ett fantastisk quote:
"Give a man health and a course to steer; and he'll never stop to trouble about whether he's happy or not. - by Shaw, Georg"
Vis hele sitatet...
Vel det å være mann (ha maskulin energi) er kjennetegnet ved søken etter frihet og en høyere menning. Det sammen med søken etter spenningen av å satse alt for å nå den friheten. Det er defor enn elsker sport. For du ser menn gi alt og bli taklet og slått på vei mot målet sitt.

Damer derimot kjennetegnes ved søken etter kjærlighet. Så for de så er det ikke like essensiellt.

Men jo, jeg mener at å følge drømmen sin er livskritisk. Hva ellers skal du bruke de få årene du har på jorda til enn å følge drømmen din?