View Single Post
Har fått med meg at læreren ikke er helt med, han er dårlig til å formulere oppgaver og forelesningene hans er generelt sett dårlige. Må jo bare ta det som en lærerik opplevelse og heller lære meg de litt "bedre" praksisene på egen hånd, takk for svar skal prøve ut dette nå! Et kvikt spørsmål bare, "this ->" har jeg sett tidligere, men forstår ikke helt hva den gjør. Fungerer den slik at den alltid vil bruke det klasseobjektet som blir benyttet for øyeblikket slik at man slipper å bytte om dette?
Vis hele sitatet...
Har du spørsmål, så er både læreren og fagassistenter ofte tilgjengelig, anbefaler å bruke dem. Anbefaler også å gjøre ukeoppgaver da de dekker veldig mye av innholdet og gjør oppgaven mer forståelig.
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal kunne vite om etappe arrayen er full eller om den har plass til flere elementer? Tenkte først at kanskje jeg kunne sjekke siste indeks for 0, men i c++ blir vel arrays som ikke er definert bare tildelt tilfeldige minneverdier. Noen hint?
Vis hele sitatet...
Hvordan å sjekke det? Er jo veldig logisk. Den er full når den har nådd MAX. if\else setning forteller deg fort om den er full eller ikke. Dette er noe vi lærte ganske tidlig i år.
C++ har mange og bedre måter både å håntere stringer på, som 'std::string' og kontainere til å håndtere arrays, som 'std::array', 'std::list', 'std::vector' o.l. Noe som gjør håndteringen av disse objektene mye mer trivielt. Hvorfor læreren din har valgt å bruke 'char []' (char arrays) til strings og rå arrays til å lagre instansene av 'Topp' må du nesten spørre han om.
Vis hele sitatet...
Det er HELT riktig. Hadde ClockWorx fulgt med i timen, hadde han fått med seg at læreren sa at vi kommer til å lære om pekere over jul. Poenget til læreren at vi lærer oss "den vanskelige måten" først, slik at vi forstår hvordan ting fungerer, for så lære enklere løsninger. Nå tror jeg ikke at 0xFF er en lærer, og tror heller ikke at han er med i timene våre. Derfor er det vanskelig fra hans ståsted å avgjøre læringsprosessen og opplegget til læreren vår.
Om du bruker THIS (altså pekere) i oppgaven din, vil den sannsynligvis ikke bli godkjent.

Ser at du sliter med veldig mye her ellers. Du bør følge bedre med i timene samt bruke tid på "hands-on". Det vil nok bidra til utviklingen mer enn å si at læreren er dårlig fordi du ikke forstår. Det er forøvrig universitet; det meste skal du lære på egenhånd.

Sitat av nso Vis innlegg
Spørsmålet er vel hva som er mest hensiktsmessig og logisk lettforståelig for en som parallelt med å skrive oppgaven også driver å lærer seg hva et array er (og basert på oppgaveteksten kan de ikke ha bevege seg så alt for langt forbi det punktet). Jeg kan se for meg tilfeller hvor det er hensiktsmessig å lære dem the old way (tm) fordi det er lettere å forstå hva som foregår.
Vis hele sitatet...
Godt svart (y)
Sist endret av Morsken; 15. november 2017 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.