View Single Post
Hei. Glemt passord på gammel konto men linker denne fra ny konto: https://freak.no/forum/showthread.ph...t=Asperger%27s


Det har for meg vært et absolutt helvette å hatt Asperger's diagnose feilaktig. Man mister så å si taleretten for seg selv. Hvis psykologen din begynner å leke med denne tanken ville jeg trodd varsomt og gjort det som må til for å få han ut av dette sporet.

Man ser Asperger's med en eneste gang i dem som har det, take it from me. Jeg er for øyeblikket under utredning for schizotyp personlighetsforstyrrelse, noe jeg selv føler gir meg de riktige svarene som stemmer overens med det jeg føler.

Nå vet jeg fint lite om deg, men send gjerne en melding. Asperger's er genetisk og medfødt, det skal være klare tegn til dette i tidlig barndom. Og psykologen din kan finne på å si at du har "lært å maskere dette". Regner med du er ca. 18 år eller eldre, hvis ingen igjennom oppveksten din har mistenkt dette, hverken foreldre, kontaktlærere, venner osv. er det helt idiotisk å tenke i slike baner nå.

Du kan si at "men jeg er ikke sosialt dum" eller "jeg er ikke ensidig opptatt av lokomotiv" eller hva enn som er typisk for dem med autismelidelser.... Da får man høre "men alle med Asperger's er forskjellige!".

Jeg velger å skrive videre utifra at du ikke har denne lidelsen. Hvis du er mistenkt til å ha en autismelidelse, er det stor fare for at psykologen din allerede mentalt ser på deg som en person som ikke klarer å objektivt vurdere om du selv har autisme eller ikke.... Ironisk nok, autistisk og trangsynt.

Jeg ser på autisme- og schizospekteret som motparter til hverandre. Schizotyp og schizoid kan LETT på utsiden forveksles med Asperger's.

Autismespekteret er godt forstått, og i hovedsak handler det om at man er veldig enssporig, og har i ulik grad hemmet evne til å tenke utforbi sin egen boks. "Taket" i enkelte sosiale ferdigheter og forståelse er rett og slett trangt.

Schizoiditet og Schizotyp personlighetsforstyrrelse utløses eller utvikles i løpet av oppveksten. Det er ikke medfødt, men genetikk gjør at man kan ha lav eller høy fare for å utvikle dette.


Selv om min Asperger's diagnose heldigvis ble fjernet i år, opplever jeg enda ringvirkninger. Jeg har bla fått avslag til hjelp hos smerteklinikk (har vært sykemeldt og er nå på aap pga leddsmerte), etter "nøye vurderinger mtp historikk i pasientjournal" osv. Jeg lever i dag i et evig paradoks,, og forfølges av denne diagnosen. "Hadde jeg fått avslag om jeg aldri hadde hatt den diagnosen". "Tenker de at jeg er psykotisk og unhinged ut hvis jeg tar kontakt og sier at jeg føler meg forskjellsbehandlet og ikke tatt på alvor pga det som står i journalen". "Jeg kan ikke bevise eller motbevise noenting". Jeg har fått såpass mye erfaringer med at helsepersonell sitter og driver sin egen vurdering på meg hele tiden. Har derfor bedt fastlege om å slette alt som kan slettes fra historikken min, slik at det skal så å si være umulig for helsepersonell å se at jeg tidligere har hatt Asperger's diagnose, som jeg tok opp en kamp mot, som endte opp med "psykoseliggjøring" av meg. Å selv om jeg ikke har diagnosen lengre, har jeg istedenfor fått et fint arr i pasientjournalen min.

Ikke hør på dem som ikke har erfaring eller forståelse om hva disse diagnosene handler om!

For guds skyld, ikke la dem sykeliggjøre deg.



Det ble litt mye og unhinged, men når jeg leste tråden din klarte jeg ikke å unngå gi deg en skikkelig advarsel.

Dem som setter disse diagnosene hjelper sikkert mange, men ironisk nok evner de ikke å forstå hvor destruktivt det kan være å sette denne diagnosen på feil mennesker.