View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Er det noen som har noe belegg for å hevde at pedofili bare er en legning, en naturlig variasjon som homofili? Eller for at det ikke er det, men heller en slags skade, feilutvikling eller noe? Blant overgripere er overgrepsofre overrepresentert i alle fall, hva den lovlydige andelen angår vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
De fleste av oss har da gjentatte ganger presisert at vi ikke vet hva det er, og at vi derfor ikke utelukker muligheten for at det er en medfødt legning. Som jeg skrev i stad virker det som om fagkunnskapen mangler, og uansett tilhører et fagfelt der få ting er skrevet i stein. Da er det opplagt feil å være bombastisk.

Sitat av *pi Vis innlegg
Intuitivt synes jeg det virker vesensforskjellig å ønske seg et sunt, likeverdig forhold til noen med andre kjønnskarakteristika enn flertallet, og å ønske seg et forhold til noen som per def ikke kan samtykke. Altså selv om man ikke handler på det, det man ønsker seg er faktisk ikke et samtykkende og likeverdig gjengjeldt forhold, så det har vel fint lite med romantisk kjærlighet å gjøre. Jeg kjøper ikke helt at det er den samme naturlige variasjonen som gjør noen homofile som gjør at noen tenner på overgrep. Kan ikke si å ha satt meg spesielt godt inn i dette, men ser ikke noe kilder eller overbevisende argumenter fra noen andre i denne debatten heller.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende intuisjonen din er spot on, men selv klarer jeg ikke helt å se hvorfor akkurat de aspektene du trekker frem skal være utslagsgivende. Man kunne endret utvalgskriteriene dine nokså marginalt og kommet frem til en begrunnelse som tilgodeser heterofili over alt annet.

Jeg sier ikke at du leter etter begrunnelser som passer best med din intuisjon, men hvis du gjorde det, så er det nettopp et slikt resonnement du ville ha funnet. Altså må nesten viktigheten av de påstandene avklares før man kan bruke de som forklaring.

Det er i grunn bare to ting jeg er temmelig sikker på oppi dette her, og det er at vi trenger mer fagkunnskap og bedre muligheter til å hjelpe folk til å ikke bli overgripere i utgangspunktet. I den anledning er den hjernedøde fordømmelsen og kategoriske avvisninga av alle forsøk på saklig diskusjon som enkelte fremmer det stikk motsatte av hva vi har behov for.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. august 2020 kl. 18:02.