View Single Post
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Igjen trekkes homofili inn i en debatt gjeldende pedofili.
Vis hele sitatet...
Ja, er ikke det ganske naturlig?

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Homofili er en (naturlig) legning mens pedofili derimot er en type PARAFILI som i dette tilfelle alltid har et offer.
Vis hele sitatet...
Første setning i lenka di: "Parafili er seksuelle preferanser som ikke er basert på tiltrekning til personer."
Barn er personer, og pedofili er seksuell tiltrekning til barn. Altså er pedofili ikke en parafili - i alle fall etter definisjonen du selv bringer på banen.

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Klarer du å se forskjellen? Pedofili er ingen legning.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør ikke helt det. Dette er ikke opplagt for meg. Noen vokser opp og innser at de er seksuelt tiltrukket av det motsatte kjønn. Disse er heterofile. Noen oppdager at de primært er tiltrukket av det samme kjønnet. Disse er homofile. Her er de fleste enige om at legningen er medfødt. Hvorfor er det så utenkelig at pedofili er en medfødt legning? Jeg har aldri fått noen god informasjon som rettferdiggjør påstanden, og alt som har med kjønn og seksualitet å gjøre er prega av krangling uklarheter herfra og til månen uansett.

At noe er medfødt betyr jo ikke at det er greit å voldta barn eller at legninga bør hylles og omfavnes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å stadfeste at det ikke er en medfødt legning. Og for all del, det kan godt hende du har helt rett. Men da hadde det vært fint om det kom en faglig begrunnelse på hvilke skiller som var til stede og hvorfor de var relevante, og ikke bare en stadfestelse av at barnevoldtekt er avskyelig. Der er nemlig ingen uenige.

Dersom pedofili er en medfødt legning, så kan man heller ikke klandre noen for å være født pedofile. Men man kan klandre de for å leve den ut! Det ser ut til at denne nyansen går over hodet på enkelte.

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Er drittlei denne type svar hvor en tror man er så jævlig open-minded og drar "hm-hva-med-homofili"-kortet når en egentlig ikke har forstått en dritt og ikke ser konsekvensene det får når man nærmest drar parallelle linjer mellom noe som er fullstendig forkastelig opp mot en gruppe som aldri skader noen med sin seksualitet men likevel har 7x høyere selvmordsrate.
Vis hele sitatet...
Dette resonnementet følger jeg ikke helt. Mitt inntrykk er at fagfolkene generelt vet lite om pedofili, og at lekfolk vet enda mindre. På hvilken måte er det uetisk å ønske å forstå årsakssammenhengen eller stille spørsmålstegn ved eksisterende forklaringsmodeller som fremstår usikre? Jo mer man vet om et problem, jo bedre rustet står man til å håndtere det.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. august 2020 kl. 13:01.