View Single Post
Sitat av junkrat Vis innlegg
Jeg er helt klart for å få inn mer om rus og helse inn i skolen i det faglige, særlig på videregående der man ofte begynner å utforske rusmidler, men legaliseringsdebatt synes jeg ikke er rette tema å fronte på en skoledebatt. Hadde Unge Venstre heller fokusert på å få rus inn i det faglige på skolen, ville de nok blitt tatt mer seriøst av "brorparten" av det norske samfunn.
Vis hele sitatet...
Men spørsmålet er ikke hvilke saker de bør fronte eller hvilket syn de bør ha i disse. Slike paneldebatter avholdes ikke for at man skal få bestemt hva partiene bør mene, men å få avklart hva de faktisk mener. Sånn at velinformerte velgere kan gå til urnene og stemme i tråd med sin overbevisning. Unge venstre mener altså at det bør være lov å røyke hasj bare fordi du har lyst til det. Det er deres mening. Skulle de latt være å ytre den? Du må jo se at det er en utfordring for demokratiske prosesser om partiene ikke får snakke om sakene sine?

Hva du og jeg mener om hvilke saker de bør fremme er opplagt irrelevant. Men siden vi er inne på det - hvorfor er det akkurat din mening som bør være utslagsgivende i så måte?

Sitat av junkrat Vis innlegg
Det handler om å ta det gradvis å kanskje med tiden kan man lufte legalisering/avkriminalisering, når samfunnet har lært hva som er fakta, for det er utrolig å lese på diverse diskusjonsfora, hvor lite opplyste folk er idag om cannabis. Gamle fordommer og propaganda lever i beste velgående, så jeg tror ikke det er rette veien å gå slik UV gjorde idag.
Vis hele sitatet...
Kanskje? Noen ganger tjener man mer på å gunne på og gå hardt ut også. Jeg er ikke kommunikasjonsrådgiver, så hva som er det fornuftigste i et skolevalg vil jeg ikke mene for sterkt om. Men igjen - dersom et politisk parti har lyst til å fronte feil saker på en teit måte, så må de faktisk få lov til det. Det er hele poenget med demokratiet.

Sitat av junkrat Vis innlegg
Ja det skjønner jeg, men det er synd at det er sånn. Ungdomspartiene blir ikke tatt seriøst fra den eldre delen av samfunnet. Har pratet med flere som får den oppfatningen at ungdommene idag kun vil ruse seg, så det positive med cannabis kommer ikke frem da det som blir fokusert på, er måten de legger frem budskapet sitt.

Jegtror det er desto viktigere for ungdomspartiene å opptre seriøse for å få frem budskapet sitt til befolkningen, i motsetning til hvordan de viste seg idag med sutring.
Vis hele sitatet...
Deg om det. Personlig synes jeg det er flott at folk oppfører seg slik de til alle tider har gjort når de er i den alderen. Unge mennesker har en gjerne en brennende idealisme, og det plager meg ikke at den tidvis slår litt feil ut. Det er flott at småbarn skråler ute på naboens trampoline, det er flott at ungdomspolitikerne mener ting så sterkt at det går på bekostning rasjonaliteten og det er flott at de lander litt noen år senere og nyanserer seg. Det er en del av det å vokse som menneske.


Det som derimot ikke er like flott er at en del bruker disse høyst menneskelige trekkene for å undergrave legitim kritikk. Det er en billig hersketeknikk, intet annet. Ungdomspolitikerne hadde selvsagt ikke blitt tatt noe mer seriøst om de modererte seg. Det er jo bare å tenke tilbake på barndommen; fikk man mer gjennomslag ved å sitte stille og forsøke å fremme saken sin på den måten de voksne etterlyste? Eller ble man da også avskrevet som for ung til å mene noe fornuftig, uavhengig av hva meningen var? Dersom ungdomspartiene oppfører seg som moderpartiene, så vil de bare oppnå at deres jevnaldrende (og trolig de selv også) helt mister interessen for politikken.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. april 2020 kl. 21:41.