View Single Post
Jeg har levd med tinnitus i snart 40 år, i perioder kan det være litt plagsomt, men trikset er å klare å glemme lyden, eller ufarliggjøre pipingen.
Jeg fikk tinnitus som liten, da jeg syntes det var gøy med ting som smalt, som Hilti-patroner som vi fant på byggeplasser og slo på med stein til de smalt. Dette sprutet en del, så det naturlige ble å snu ansiktet vekk og øret til.
Hadde i mange år glemt at jeg hadde tinnitus, men så var jeg så dum å lese om det og kom på at jeg har tinnitus og lyttet etter pipingen, og jo, den var fortsatt der, men nå klarte jeg ikke å glemme å høre den lenger.

Med litt tid har jeg igjen lært meg å overse lyden, og i det daglige merker jeg lite til det, men kan bli litt plagsomt hvis det er veldig stille, som når jeg skal sove. Jeg liker derfor å sovne med TV'n på, setter TV'n på sleeep så den slår seg av etter at jeg har sovnet.
Jo mer du fokuserer på tinnitusen, jo verre blir det, så i stedet for å være fortvilet og tenke på hvordan du blir kvitt det, forsøk heller å aksepter at lyden er der og at det er fullt mulig å leve med. Tinnitusen blir ikke verre med årene så lenge du ikke utsetter ørene for støy/lyd som er så høy at den er skadelig for ørene.