View Single Post
Sitat av Myhre Vis innlegg
"Menneskelig feil" er kontraktbrudd i lovverket. Hadde det vært krigsutbrudd, naturkatastrofe eller andre ting som forhindret levering ville saken vært en annen, men når selgeren gjør feil som vesentlig utsetter levering er det i utgangspunkt selgerens lodd å bære, så etter lovverket er det etter mitt skjønn sannsynlig at kjøper vil være erstatningsberettiget.

Når det er sagt kan det være strategisk lurt for selger å stå på sitt og kreve konfliktrådsbehandling. Erstatningbeløpet vil i alle fall neppe bli så høyt som kjøper stipulerer.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig Myhre, tror du at kjøper kommer til å følge opp denne saken? Melde inn krav til forliksrådet, møte opp i forliksrådet for fremlegge saken der han også må forklare seg på at avtalen som ble inngått og at pengene ble tilbakebetalt? Samtidig som selger er der og forteller sin versjon?

Og uansett om kjøper faktisk skulle velge å ta saken til forliksrådet så betyr ikke det at kjøper automatisk vil komme ut seirende. Forliksrådet består av vanlige folk som deg og meg. Og sammen skal de komme til en avgjørelse. 2 ukers leveringstid kan jeg virkelig ikke se for meg skal utløse erstatning.

Har kjøper "lidd tap"? En MÅ ikke kjøpe en helt ny telefon fordi om de tar 2 uker. Det var kjøpers valg å gjøre det.

Ts aldri gi etter. Ikke før en evt. rettskraftig dom sier noe annet.