View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er funnet mange, og det finnes stadig flere. Riktig avstand til stjernen, altså i det området hvor vann kan finnes i alle tre vanlige aggregattilstander (is, flytende vann og damp), er dessuten bare nødvendig for at planeten skal støtte liv slik vi kjenner det på jorden – altså karbonbasert og vannavhengig. Det er ikke utenkelig at det kan finnes liv langt utenfor denne sonen, for eksempel basert på silisium og med metan som oppfyller vannets rolle. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at karbon- og vannbasert liv kun kan befinne seg innenfor denne "beboelige sonen"; det spekuleres også i om det kan finnes slik liv på enkelte av Jupiters og Saturns måner, som jo befinner seg langt utenfor.
Vis hele sitatet...
Dette er planeter som, meg bekjent, ikke går i bane rundt solen. Rundt en annen stjerne, ja, men her var det spesifikt snakk om solen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er jo ren sannsynlighetsteori. Du kunne like gjerne spurt: "Hvorfor er det tvilsomt at jeg vil vinne i Lotto på lørdag? Hvorfor er det mer sannsynlig at andre skal vinne i stedet for meg?" Svaret er at det er kun én art i universet som er den mest intelligente, og om vi tar utgangspunkt i at det finnes flere der ute, er det lite sannsynlig at det skal være akkurat oss.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter at vi tar for gitt at intelligens utvikles, noe som absolutt ikke er sikkert. Det er vel mer sannsynlig at det finnes liv som ikke er intelligent, enn at det finnes liv OG at det er intelligent.
Men jeg ser poenget.
Sist endret av Zepur; 11. desember 2015 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.