View Single Post
Hello freaks.

Jeg kom utfor en hendelse i går når jeg var på veien til freaktreffet. Jeg hadde akkurat gått av toget på plattform 17 på Oslo S, og tente meg en røyk, før jeg gikk bortover platformen.Det var nå en time til treffet. Når jeg kom til inngangen stod jeg ved gelenderet for å røyke ferdig før jeg gikk inn.Plutselig kom det en dame bort til meg og lurte på om jeg kunne hjelpe henne.

Hun fortalte da at hun hadde vært i Norge i rundt 2 måneder etter ett lengre opphold i Portugal for å kicke metadonavhengighet(etter heroinavhengighet.), og hun var nå rein. Hun hadde nå kommet hjem med forventing om å få kommunal bolig i Bærum, da hun haddde blitt lovt dette av kommunen/NAV. Dette hadde hun ikke fått, og gikk nå på gaten.

Det var tydelig at hun ikke hadde spist ordentlig på lang tid, og hadde tydelige sår. Videre fortalte hun at hun ikke hadde noen familie som ville anerkjenne henne, og at det ikke var noen i familien hennes som ville hjelpe henne.Hun sa at hun heller ikke ville oppsøke det miljøet hun hang i tidligere, da det var stor sjangse for at hun ville havne på kjøret igjen. Hun sa så at hun lette etter noen som kunne hjelpe henne. Jeg tilba henne en røyk, og hun begynte nesten å gråte. Hun hadde også prøvd å gå til politiet i håp om å få en celle for en natt, men dette kom visst ikke på tale.
Hun var hele tiden på gråten.

Jeg stod å snakket med henne rundt 15-20min, men hun spørte meg aldri om noe konkret. Bare det at hun lette etter folk som kunne hjelpe henne. Jeg fortalte at det ville være vanskelig for meg å hjelpe henne noe særlig ettersom jeg holder til i Halden, og ikke er veldig kjent med tilbudene i Oslo, men at jeg kunne spandere et måltid på henne. Da tok hun ut en sandwich fra lomma fra Deli de Luca hun hadde fått. Jeg sa så at jeg kunne gi henne noen kroner, så hun kunne prøve å skrape sammen noe til ett billig rom på ett hostel/hospits.

Alt jeg hadde på meg da var 200kr, så jeg ga henne disse. Vi snakket litt mer før jeg måtte gå for å ordne noen saker før treffet.

Jeg har gått å grublet på dette siden det skjedde, men kommer ikke frem til noe fornuftig.

Reagerte jeg riktig? Jeg kunne sikkert gjort mer, og burde sikkert gjort mer. Alle mulige senarioer har poppet inn i hodet mitt. Alt fra at hun har scammet meg, til at jeg burde ha gjort mer. Vanligvis er jeg veldig skeptisk til alle slike historier, men denne traff meg der og da.

Hvordan tror du du ville ha reagert på en slik episode, og om det har hendt deg(enten som den som spør, eller blir spurt), hvordan reagerte du da?.

Jeg håper at hun var oppriktig mot meg, og at hun får ordnet opp i problemene sine, og at jeg ikke betalte for neste skudd.