View Single Post
Sånne steder finnes. Hvis du er helt grønn, vil jeg anbefale deg å kanskje ta utgangspunkt i WWOOF Norge for å komme i kontakt med denne typen mennesker. Les litt rundt på profiler der. Det er mye rart, men antagelig en del som kommer til å appellere hos deg også. Du finner alt fra hekser som synger til biene sine, til hippoielandsbyer, til økologisk blåskjelloppdrett. Hvis du ikke har tid til å jobbe i en periode på et sånt sted, send de aktuelle personene en melding og spør om de kjenner til den typen miljø du søker.

Selv har jeg odel på en gård og har planer om å ta over innen 10 år. Jeg har utdanning innen biologi og jobber med en grad innen toksikologi (giftforskning) og interesserer meg for miljøvern, permakultur, hydroponics, terra preta, etc. Gården kommer med et langhus med en kårende. Dvs., huset består egentlig av to boliger med god plass til to familier, minst.
Drømmen min er å flytte inn der og dele huset med mennesker med like interesser og komplimentær kompetanse. Jeg vokste opp på gården og er vant til å jobbe hardt for å få ting gjort. Jeg har ingen illusjoner om å være selvberget eller å leve av gården, men det vil være et supplement for det jeg ender opp med å jobbe med mens jeg bor der.

Selv gårder langt inne i fjellheimen er ikke helt avskåret fra samfunnet rundt, men du slipper lett unna «storbyens larm» bare ved å flytte ut til distriktet. «Off the grid» er vanskelig å fullbyrde i Norge, spesielt med tanken på elektrisitet da solcellepanel ikke vil kunne gi deg alt du trenger.