Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Staten? Jeg trodde ansvaret for grunnskolen lå på kommunalt plan. Er jeg feilinformert? Men la oss være romslige og si "det offentlige", da. Skolen er da, i likhet med politiet, NRK, NAV, universitetene og landbruksdirektoratet en "offentlig aktør". De har imidlertid litt ulike oppgaver og må gjerne forholde seg til instrukser fra overordnede. Om skolen begynte å legge seg opp i trosutøvelse, så ville de gått langt utenfor sitt mandat. Skolen har derimot er ganske eksplisitt mandat om å være inkluderende for alle elevene som går på den. Det betyr at dersom skolen skal tilby skolemat, så må de faktisk (innenfor rimelighetesn grenser) besørge at alle får noe å spise. Da må ulike allergier og religiøse særbehov tas hensyn til. Dette kan du like eller mislike, men skal du endre på det må du begynne et helt annet sted. Med det i mente er det opplagt en fordel å ha som utgangspunkt at de fleste kan spise maten uten videre om og men. At det er enklest for alle å servere halal-mat i Oslo synes å være en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Helt rett, jeg var sleivete i formuleringen ved å si staten. Jeg ser ikke helt at det å ikke gi etter på enda et punkt er å starte i feil ende. Det bør ikke være det offentliges rolle å bøye seg etter rene preferanser av foreldrene, allergier er potensielt livsfarlige og/eller skadelig, og følgelig i en helt annen klasse. Jeg ser ikke helt at å bøye seg etter religiøse dogmer i det offentlige er å gjøre noen som helst en tjeneste, og jeg tror faktisk at barn flest innehar nok kritisk sans til å spørsmål ved matforbud. Er det én ting de gjør, er det tross alt å stille spørsmål. Men uansett var poenget mer at jeg ikke ser det som et argument for denne maten, det står helt fint på egne ben.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
På et overordnet plan er jeg imidlertid helt enig i at religion er en uting vi som art burde slutte med, men man kan altså ikke diskrimminere skolebarn av den grunn.
Vis hele sitatet...
Du ser det som diskriminering, jeg ser det som å forsterke foreldres muligheter til å presse sin religion på barn.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det er et ikke-problem uansett. Forøvrig: Hvorfor er det greit å slå politisk mynt på folkehelse og økonomi (hvilket fyren da også gjør), men ikke på miljø og inkludering?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nemlig det er svært få som noensinne ville argumentert mot folkehelse og økonomi, og om man da tar resten som en stille bonus, har man vunnet så vidt jeg kan se. Nå ser jeg det som mer plausibelt at dette ender i et shitshow der ingenting blir gjort fordi man absolutt skulle basunere det utover. For å oppsummere mener jeg igrunn bare at strategien er særs dårlig om man faktisk vil gjennomføre det, og at målet er viktigere enn å hele tiden slå seg på kassa.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du innrømmer jo langt på vei at tiltaket er rasjonelt, du misliker bare at de er ærlige og oppgir alle sine argumenter for. Enkelte av oss anser det som rasjonelt, men det er altså en rasjonalisering? Og når vi påpeker at dette ikke er et spesielt urimelig forslag så går vi full hooligan? Jeg synes din posisjon er preget av arroganse.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser det som en rasjonalisering av unødvendig retorikk man helt fint kunne klart seg uten. Jeg innledet med "Mer generelt" og i et nytt avsnitt fordi jeg siktet til mer enn her på forumet, burde nok ha påpekt det.
Sist endret av Xasma; 30. september 2019 kl. 19:10.