View Single Post
Sitat av Masclet Vis innlegg
Hva med saklige flygeblader i hver eneste postkasse i landet?
Vis hele sitatet...
Følgende er basert på antagelser, jeg er fortsatt ny i legaliseringsdebatten!

Dette har jeg personlig ingen tro på at vil styrke vår sak i legaliseringsdebatten. Dette er noe jeg tror kommer til å føre til avisoppslag som mediene kan komme til å vri på en negativ måte mot cannabisbrukere.

Hva jeg har mer tro på, er å bruke forbudspolitikken som et argument for å legalisere:

Ikke alle, men de fleste som røyker Cannabis her i landet, må oppsøke kriminelle miljøer for å anskaffe seg cannabisen sin. Pengene for Cannabisen vi kjøper, går i lomma på dealeren, og videre oppover i hiearkiet. Siden staten har valgt å kriminalisere et stoff som i bunn og grunn er ganske harmløst (ikke ufarlig), og også har en ganske utbredt brukermasse, betyr dette at det går masse penger til kriminelle organisasjoner.

Cannabis som et gateway-drug: Mange kaller Cannabis for et gatewaydrug. Jeg må på noen måter si meg enig, nettopp på grunn av forbudspolitikken. Det fører som sagt til at man må oppsøke kriminelle miljøer, hvor veien videre til sterkere stoffer blir kort. Nå sier jeg ikke at det er slik overalt, men flere dealere vil tilby andre stoffer i tillegg til cannabis. Noen velger å prøve andre stoffer, andre ikke. Det er opp til hver enkelt. Men vet man at sterkere stoffer man liker finnes, er det ikke lange veien til mer av det.

That said, om cannabis hadde blitt solgt lovlig over disk, hadde man ikke trengt å oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe, og man slipper tilbud om andre/sterkere stoffer. Dette TROR jeg ville hatt en positiv effekt videre i livet. Man kan enkelt (og muligens billigere), skaffe cannabis, uten å stresse med å finne en dealer, ta ut kontanter, ha noia for snut osv. gjennom en lovlig løsning.

Forbudet er en statlig utgiftspost, det kunne vært statlig profitt:
Forbudet krever at det går masse ressurser i kampen mot narkotika. Dette er en kamp såvidt meg bekjent har vært tapt lenge, og kun er et pengesluk.

Som Anita Nyholt fra LUHM skriver i dette innlegget, er illegal produksjon, kjøp og salg et av verdens største markeder. Hadde det da ikke vært bedre om den Norske stat tok over dette markedet i Norge? Såklart får man ikke bort hele narkotikaøkonomien, men gatesalget vil bli redusert, og rekrutteringen av unge til rusmiljøet vil gå ned. Som et ekstra pluss vil den Norske stat tjene på dette, gjennom avgifter på linje med alkoholavgiften.

Et lite tankeeksperiment jeg har er at staten kunne hatt godkjente cannabisbønder, som dyrker og kvalitetssikrer cannabis og selger det til lovlige utsalgssteder med legitimasjonsplikt på lik linje med vinmonopolet.

Ser at det sikkert er en del hull i dette innlegget, så kritikk er velkommen.