View Single Post
Kjøpte selv leilighet når jeg var 20 år og har ikke angret et sekund. Takket være det, nå 13 år senere med massiv prisstigning, så sitter jeg i dag på en enebolig i prisklassen som mange på min alder bare kan drømme om, og er på vei til å kjøpe nok en leilighet til utleie for å sikre pensjonen min

Å kjøpe seg eiendom må sees på som sparing. Avdragene går i grunn rett tilbake til din egen lommebok. Rentene er såpass lave og sammen med rentefradrag, så er det nærmest gratis å låne penger med tanke på inflasjon.

Fra 2017, så får du 24% fradrag på rentene du innbetaler. Et nytt krav er også at du max kan låne 5 ganger brutto inntekt.
Start med 30-års løpetid på lånet. I starten, ikke tenk på å nedbetale fortest mulig. Etter noen år med inflasjon og lønnsøkninger, så kan du senke nedbetalingstiden. Det koster ingenting å forandre på.
I starten bør du heller bygge opp en bufferkonto til uforutsette utgifter. Den bør være på minst 50k.

Regn med minimum 3 tusen i månedlige utgifter som skal dekke alt boligrelatert i tillegg til boliglånet.
Noe mer om du velger borettslag/sameie.

Om du har mulighet, så IKKE bruk BSU-kontoen din. Fortsett å spar i denne til kontoen er maxet ut og bruk så da pengene til å nedbetale et boliglån du måtte eventuelt ha. En bedre rente enn BSU finnes ikke, og skattefradraget på 6 tusen i året er gull verdt.