View Single Post
Nå kjenner jeg at blir helt matt. Vært borti en nærmest lik sak som denne https://www.nrk.no/ytring/stemplet-s...ler-1.14558564

Første gang jeg hørte om tvilsomme rapporter fra mattilsynet var vel for en 6-7 år tilbake. Dette var dog ikke en pelsdyrfarm, men mer ordinært jordbruk og fjøsstell uten at går nærmere inn på eksakt hva de drev med. Den gangen som nå så var det rapportert inn så store avvik at det kunne resultert i tvangsslakt om rapporten hadde fått stått uimotsagt. Redningen ble da at bonde med vitner som tok i mot mattilsynet og de filmet også hele inspeksjonen med skjult kamera.

Saken løste seg for bonden og alle avvik i den første rapporten ble grundig dementert - men bonden fikk null gehør før det ble nevnt at det ble foretatt opptak av tilsynet. Slik at det var mulig ved selvsyn så se at rapporten var et falsum.

I ettertid av denne episoden har jeg tenkt edel over hva var det som skjedde egentlig. Hvorfor ble det lagt fram i kritisk rapport uten rot i virkeligheten? Og hva ville skjedd om ikke bonden hadde et skjult opptak av det hele? Men mest av alt trodde jeg at dette måtte være en personlig agenda som stammer fra vondt blod mellom mattilsynet og bonden.

Senere har jeg jo skjønt at bonden og personen fra mattilsynet ikke kjente hverandre fra før, så det kan ikke være noe personlig. Kan det da være politisk?

Slikt blir jo nærmest som psykologisk krigføring å regne. Om det plutselig finnes rapporter som sier at en bonde driter i dyra sine så vil det jo være svært vanskelig å tilbakevise påstandene om det ikke gjøres med vitner og med kamera. Og slik skal det jo ikke være.

Om andre har hørt om linkende tilfeller er det fint om dere skriver noe om det. Hvor lenge har dette pågått og i hvilket omfang? Er det kun i et avgrenset geografisk område eller er dette noe som skjer over det ganske land?

Det er en debatt om saken på kl 21.20 på nrk for det som er interessert.

Mattilsynet skulle jo jobbe på lag med bonden, og det ble sagt at det skulle være et sikkerhetsnett også for forbrukerne slik at alle vet at godt norsk følger en viss standard.